Nok – Fehmarn

Afstand: 52+47 zm (reistotaal 280)

Maandag 3 juni 2013 vertrekken we rond 8 uur uit Brunsbüttel en leggen een paar honderd meter verder aan bij een dieselpomp om brandstof te kopen. We weten al lang dat we gelegenheden niet voorbij moeten varen, want daar kunnen we later behoorlijk spijt van krijgen. Een volgende gelegenheid weten we op RaderInsel bij km-paal 67, maar zekerheid hebben we niet want het is al weer 2 jaar geleden. Bovendien is deze pomp niet permanent bemand en is de kans groot dat we moeten bellen en wachten op bediening.

De tocht door het Noord-Oostzee kanaal is elke keer weer ongeveer hetzelfde. We wisselen elkaar om de twee uur af. Hilda zit dan op haar kussen in het hoekje aan stuurboordzijde achter in de kuip en stuurt de boot met de hand. Ik ben daarvoor te ongedurig en zet de stuurautomaat aan en corrigeer de koers als het nodig is met plusjes of minnetjes. Met z’n tweeën komen we op die manier de 10 uren wel door.

Het beroemde hangpontje bij Rendsburg

Het beroemde hangpontje bij Rendsburg

Het is deze keer niet erg druk, er passeren maar betrekkelijk weinig grote schepen van de tegengestelde kant. Ook zijn er nog maar weinig jachten op pad. Bij elke ‘Weiche’ even goed opletten of er geen drie maal rood wordt getoond, want dan moeten jachten ook wachten. Er komt dan meestal een enorm groot schip aan die maar net in het kanaal past. Dat wachten is weinig aantrekkelijk omdat de reden niet bekend is, hoewel er regelmatig op de marifoon een overzicht wordt gegeven van de schepen die in het kanaal varen. Met enige moeite wat betreft de gebezigde terminologie kun je wel het een en ander afleiden wat je te wachten staat. Bovendien, zo is mijn ervaring, vertelt men precies waarop je wacht en hoe lang het duurt, als je daarom per marifoon vraagt.

De grote sluis, nog lang niet vol

De grote sluis, nog lang niet vol

In Holtenau is het lang wachten voor de sluis.  Er worden reparatiewerkzaamheden uitgevoerd aan de oude sluis en daarom moeten we door de grote sluis. De hele dag is er geen groot schip achterop gekomen, maar nu zijn er natuurlijk wel een tweetal gearriveerd  en de grote scheepvaart gaat voor. Gelijktijdig met heel grote schepen worden geen jachten geschut, hoewel er wel ruimte voor is.

De deur naar de Oostzee gaat open

De deur naar de Oostzee gaat open

We maken al varend een praatje met de opvarenden van de ‘Pjotter’ uit Makkum. Toen wij in 2008 bij Sailcentre lagen lag deze Breehorn 44 bij ons in het rijtje, splinternieuw van de werf. Na de sluis varen we naar het jachthaventje net achter de sluis in Holtenau, niet het summum van comfort, maar voor ons is het geen enkel bezwaar om daar een nachtje liggen.


Dinsdag 4 juni 2013, Holtenau – Burgstaaken

De Route

De Route

 

Het weerbericht voor dinsdag overdag geeft N 3-4 aan, later afnemend 2-3. Al kruisend nemen we de Kieler Fjord en als we eenmaal het wijdere water hebben bereikt, kunnen  we aan de wind in de goede richting varen.

Om naar Gedser te varen moeten we een grondkoers van 75 graden aanhouden en dat halen we niet. Dan moeten voor Fehmarn nog maar een slag omhoog maken. Die slag omhoog maken komt al eerder, want een guardschip komt ons waarschuwen dat er schietoefeningen zijn. Ik had het al eerder gezien op de signaaltoren bij Heidkate, een felle gele gevolgd door een felle rode flits. In de almanak stond echter ook dat een guardschip op kanaal 16 de zeiljachten zou informeren wanneer er schietoefeningen waren.  Het schip kwam naar ons toe, gebruikte geen marifoon, maar gewoon een luidspreker. We zaten een kwart mijltje te veel zuidelijk, ‘of we de gele ton maar over stuurboord wilden passeren’, was het verzoek.

De windvaan stuurt en houdt windschiftingen heel goed in de gaten

De windvaan stuurt en houdt windschiftingen heel goed in de gaten

Als we overstag zijn gegaan is het ook gedaan met de wind. We sukkelen een paar mijl het noorden in, gaan weer overstag, maar de gang is eruit. We volgen het voorbeeld van een paar andere jachten en rollen de genua in. De motor wordt gestart en tezamen met het grootzeil zorgen we voor 5 knoopjes snelheid.

Het gaat lekker hard!

Het gaat lekker hard!

Een uurtje later trekt de wind gelukkig weer aan en al spoedig lopen we zelfs ruim 7 knopen. We zijn echter niet meer gemotiveerd om voor Fehmarn nog overstag te gaan en nog 50 mijl naar Gedser af te gaan leggen. We zeilen lekker door, passeren de Fehmarnbrug, daarna door de smalle rinne  en maken een paar minuten over zes  vast in Burgstaaken, een voor ons erg bekende jachthaven. Vanavond bekijken we wel hoe we verder gaan.
Het weerbericht vermeldt: ‘N 3-4, voruebergehend schwach umlaufend, spaeter an der Kueste Seewind 3’. Later op de avond kijken we uit over een spiegelgladde volkomen rimpelloze Mecklenburger Bucht. Het wordt eindelijk zomer lijkt het wel.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.