Naar Norderney

In Cuxhaven overleggen we hoe we de tocht naar Nederland zullen aanpakken. Uit het weerbericht leiden we af dat we een deel van de tocht een gunstige wind zouden kunnen hebben, maar donderdag wordt harde wind uit het zuidwesten voorspeld. Helgoland is een eerste alternatief. Maar we overleggen met z’n tweeen dat we ook eens kunnen proberen naar Norderney of Borkum te varen. We zijn daar vroeger alleen met het Waarschip geweest. Met de Orion en de Trintella voeren we altijd in een keer van Nederland naar de Elbe. We besluiten dat we naar Norderney of Borkum gaan, afhankelijk van hoe het weer zich gedraagt.

De route

De wekker gaat ’s morgens om 4 uur af. het is dan precies hoogwater en ruim  een uur later  varen we weg. Het waait niet erg hard, maar het zeilt fantastisch en me maken een voorspoedige voortgang. Om precies 8:01 uur passeren we de Elbe 1 en om 10:40 zijn we de Jade al over (38 mijlen in ruim 5 uur).  Boven Norderney begint de wind te ruimen en aan te trekken. We rollen het voorzeil in tot het eerste merkteken. Als we vanwege een kabellegschip een aantal graden hoger  moeten gaan varen om op voldoende afstand te passeren wordt het knijpen en neemt de snelheid beduidend af. Ik begin te rekenen en kom tot de slotsom dat het donker zal zijn als we bij Borkum naar binnen moeten. De 30 mijlen die we nog te gaan hebben zullen we moeten kruisen en de golven beginnen al op te bouwen. Het enige positieve dat ik kan bedenken is de stroom door het Ranzelgat naar Borkum dat we misschien mee zullen krijgen. We zijn echter daar helemaal niet bekend en ik weet dat er een geleidedam is die met een zuidwester toch lagerwal is. Inmiddels zijn we de Dovetief net voorbij en we verleggen de koers richting de D2 om naar Norderney te gaan. Op de motor met 1800 toeren lopen we toch netjes zo’n 5 knopen over de  grond en volgen de rode tonnen tot we in de haven zijn. We kijken vaak niet zo lang voor we aanleggen, maar in dit geval  varen we toch even achter de rijen boten langs om te zien of we een geschikter plaatsje zien. We vinden geen beter plekje dan aan het einde van de steiger waar een bordje hangt ‘alleen jachten langer dan 12meter’. Nou dat zijn we en we weten dat de prijzen hier fors zijn, dus we maken hier vast. Later hoor ik ook dat we ongeveer op het diepste plekje liggen. Bij laagwater zien we 2.20m op de dieptemeter staan.

In de loop van donderdag komt de aangekondigde wind en op het einde van de dag waait het regelmatig boven de 27 knopen, dus windkracht 7. En dat in de haven.

De zee begint al wat onrustig te worden.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013 - Het zit tegen.