Vertrek Höga Kusten

De boot vaart al weer een paar dagen richting het zuiden. Elk jaar maken we ergens in het midden van de reis een  planning hoe we weer tijdig thuis komen. Het uitgangspunt daarbij is dat we per 1 september graag weer in Nederland willen zijn. We hebben globaal nog zo’n 1050 mijlen te gaan. Met een extra 10% omdat het altijd tegenvalt verdeeld over 50 dagen komen we op 24 mijl gemiddeld per dag. Op zich niet zoveel, maar we weten dat we ook wel eens bijna een week ergens hebben gelegen vanwege het weer.

Met dit schema hanteren we voor de komende week met als uitgangspunt dat we zaterdag in Öregrund willen aankomen. Zonder havendagen is dit goed te doen en de grootste afstand is 47 zm.  We moeten  2 plekken  plannen waar inkopen kunnen worden gedaan. De eerste inkopen gaan we doen in Härnösand, terwijl we daar ook de dieseltank willen vullen. Opnieuw zijn we nog lang niet leeg, maar uit ervaring weten we dat voldoende brandstof beter is voor de gemoedsrust.


 

Vertrek Räfsön zo 13 juli 2014 07:55
Aankomst Härnösand zo 13 juli 2014 12:59 (incl tanken)
Afstand 23 zm van totaal 1773 zm


Dag Höga Kusten, tot de volgende keer

Dag Höga Kusten, tot de volgende keer

Zondag 13 juli zeilen we van Räfsön naar Härnösand, een afstand van 23 zm. We vertrekken ’s morgens op de gebruikelijke tijd en na drie kwartier gaat de motor uit en pas in de haven van Härnösand starten we de motor weer. Met een achterlijke wind tussen 10 en 13 knopen zeilen we het traject van 23 mijl behoorlijk rustig.

In Härnösand pakt de brandstofautomaat alleen mijn creditkaart en dan nog krijgen we maar 30 liter per keer.  Daarna moet de creditkaart opnieuw in de automaat en de pincode van de creditkaart opnieuw ingetoetst. Op zich niet zo’n ramp, ware het niet dat ook het vulpistool in de pomp moet worden teruggeplaatst. Vanwege de wind hebben we aan BB aangelegd en de vuldop voor diesel zit aan SB. Een hele heisa om 150 liter diesel te tanken.

Hierna maken we vast in de noordelijke gasthaven. Het 220V snoer wordt als eerste aangesloten want we hadden we de faciliteiten van Härnösand ook even nodig om de accu’s weer vol te krijgen. Een Duitse Comfortina 38 komt naast ons liggen en met het stel dat daarmee vaart maken we een praatje … zeg maar rustig ‘een praat’. Terwijl we boodschappen halen begint het te regenen en we moeten zelfs een kwartiertje wachten in de winkel voordat we weer naar de boot kunnen. ’s Avonds en ’s nachts giet het opnieuw en er komt een geweldige onweersbui over. Van de stad zien we dus alleen de kade waar we aan liggen.

 
In Härnösand aan de stadskade

In Härnösand  aan de stadskade


Härnösand  ma 14 juli 2014 08:00
Aankomst Galtström ma 14 juli 2014 15:45
Afstand 38 zm van totaal 1811 zm

Maandag de 14e juli varen we weg onder een zwaar bewolkte hemel. Om een uur of vijf ’s morgens zag het er nog veel beter uit, maar om 8 uur is daar weinig van over. We verlaten Härnösand weer via de noordelijke uitgang, want over de zuidelijke uitgang hangt een kabel met een doorvaarthoogte van 20 meter en daar kunnen we niet onderdoor. De wind komt uit het zuid-oosten en als we voor de helft rond het eiland zijn kunnen de zeilen omhoog en zeilen we. Halverwege Härnösand  en het eiland Bramön komen we plotseling in de mist. Het zicht lijkt beter dan het is, want als er een jacht op zo’n 100 meter afstand passeert en ik hem maar nauwelijks kan zien, wordt het duidelijk. Onmiddellijk gaat de radar aan en  zie ik het jacht pas na 3 mijl van de radar verdwijnen, dat is beter. Inmiddels is Hilda ook buiten om mee uit te kijken. In een dergelijke situatie is het jammer dat niet elk jacht AIS heeft. Gelukkig verdwijnt de mist weer snel en zeilen we tussen Bramön  en het vaste land door naar de ingang van de Galtström. We hadden tijdens de planning Skatan als mogelijkheid overwogen, maar om er te komen moest er door een erg nauwe betonde geul worden gevaren. Bovendien had ik in 2011 in Skatan boodschappen gedaan en wist dat het niet erg groot was. Iets zuidelijker was de Galtström waar de Navionicskaart een kleine jachthaven aangaf met gastplaatsen. Van een jachthaven is geen sprake als we er voorbij varen, er is alleen een korte houten kade  dat duidelijk niet voor grote jachten bedoeld is. Er ligt alleen een klein motorbootje.  We varen door en zien na een bocht een lege steiger met hekboeien: Lilluban, een ‘uthamn’ van de Svenska Kryssarklubben. We zijn hier in 2011 geweest en wilden deze reis eigenlijk op andere plaatsen overnachten dan toen, maar we vinden het wel oké.


 

Lilluban, als enige boot aan het steigertje

Lilluban, als enige boot aan het steigertje

’s Avonds komt er nog een Zwitserse Ovni 49 met betalende gasten binnen die de steiger voorbij vaart en achter in de inham gaan ankeren. De zon gaat hier weer prachtig onder en ik maak nog gauw een paar foto’s

 


Foto’s van Lilluban: In het bos waar ik in 2011 zo’n mooie wandeling heb gemaakt is het een chaos. Een verwoestende wind heeft vele tientallen, of misschien wel honderdtallen bomen ontworteld en hele stukken bos zijn weggevaagd. Zaagmachines hebben hun werk gedaan maar het meeste hout ligt er nog.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2014 - De Baltic.