Zweden – Łeba, Polen

 


 
Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart

Kåseberga – Svaneke, Bornholm

Vertrek za 24 mei 07:15 
Aankomst: za 24mei 15:50 
Afstand: 42 zm


De Gribfiles die we hebben komen van twee bronnen en beide beloven ons een behoorlijke hoeveelheid regen vandaag. Wijzelf twijfelen daar een beetje aan want de lucht ziet er niet zo heel erg slecht uit. Bovendien zou het vannacht volgens diezelfde files droog moeten zijn geweest, maar voor en nadat een onweersbui voorbijtrok kwam er toch veel nattigheid naar beneden. Omdat er absoluut geen wind staat vertrekken we op de motor met een waypoint op Hammerodde, de noordelijkste punt van Bornholm.  We varen eerst bijna parallel aan de kust totdat we bij Sandhammaren aan de oversteek beginnen. Op de AIS monitor zie ik een aantal schepen in beide richtingen voor me langs varen. Het is dus druk in het scheidingstelsel en als we het bereiken steken we keurig haaks over.

Hammerodde, Bornholm

Hammerodde, Bornholm

Er staat inmiddels een zuchtje wind en de zeilen staan bij en dat blijft zo tot we bij Svaneke zijn. Om wat boven de 2 knopen te blijven, staat de motor op lagere toeren bij. Het weer is geweldig want in plaats van regen hebben we het grootste gedeelte van de dag zon gehad.

Svaneke, Bornholm

Svaneke, Bornholm

In de twee noordelijkste havenbassins  van Svaneke liggen nog drie andere jachten. We hebben meer dan voldoende ruimte om af te meren. Gelukkig sluiten hier de winkels op zaterdag pas om  6 uur en kunnen wij nog even wat brood en fruit kopen voor de oversteek naar Polen.

De haven van Svaneke

De haven van Svaneke

Ook in deze haven is wel Internet maar geen havenmeester die de code kan geven. Op de betaalautomaat staat wel aangeplakt dat de code elke maandag verandert, best interessant om te weten. . . .  Navraag bij andere jachten levert geen code op, wel dat de betaalautomaat defect is en dat de havenmeester pas maandag weer aanwezig is. We hebben een behoorlijke hoeveelheid spullen aan boord ‘voor de zekerheid’ en soms vraag ik me af of het wel allemaal nodig is. Maar de 50 m verlengkabel voor elektriciteit is toch wel erg handig als het standaard 25m snoer veel te kort is. In Svaneke staat een elektrakast op twee hoeken van de haven en wij liggen daar juist op maximum afstand vandaan. Ook was het voor de Duitse boot die ’s avonds nog binnenkwam erg handig dat ze een ‘Y’-steker konden insteken tussen onze twee kabels.

 Svaneke – Łeba, Polen

Vertrek zo 25 mei 05:00
Aankomst: zo 25 mei 20:00 
Afstand: 86 zm


Bladstil om vijf uur ’s morgens. Ook deze tocht heeft de motor het leeuwenaandeel gehad.  Het overgrote gedeelte van de tocht hebben de zeilen wel bijgestaan, het voorzeil zelfs uitgeboomd. De hele overtocht hebben we maar één uur zelfstandig kunnen zeilen. Een erg rustige tocht over een mooie gladde Oostzee. Op een halve mijl afstand van de haveningang  meld ik ons bij Portcontrol op VHF12. We mogen binnenvaren en als we langs het havengebouw varen komt de havenkapitein naar buiten om ons even te groeten, of was het alleen om de naam van de boot te noteren die hij natuurlijk nooit zo snel heeft kunnen opschrijven tijdens het  aanmelden op de marifoon. We zwaaien in ieder geval vriendelijk naar elkaar. In de jachthaven zijn plaatsen zat. We varen gelijk het eerste vak binnen en kiezen een box. Een Duitser die tegenover ligt pakt een touwtje aan en als ik Hilda vraag nog een metertje voorwaarts te gaan zegt ze dat we aan de grond zitten. Het is twee meter diep. We liggen nauwelijks vast of de havenmeester komt even kijken of alles oke is. Ik loop gelijk mee om in te schrijven in het dikke logboek. De ligkosten zijn 50 zloty en 10 zloty voor elektriciteit, tesamen €14,45. Als hij weer in de buurt is vraag ik hem naar de internet code. Onverwijld draaft hij naar zijn kantoor en haalt een kaartje met daarop de toegangscode. Omdat ik de snelheid regelmatig zie dalen tot 1 Mb/s,  zal het wel betekenen dat de capaciteit waarschijnlijk gering is, maar andere perioden gaat het uitstekend. ’s Avonds is het signaal ‘Port_Jachtowy_3’ plotseling verdwenen en nadat ik de volgende morgen dit meld bij de havenmeester (een jonge man deze keer) verandert er niets. Heeft hij mij begrepen want ik hoor geen Duits woord van hem. Als ik echter probeer om met dezelfde code een verbinding te maken met  ‘Port_Jachtowy_Bar’ lukt dat ook en ik kan weer uit de voeten.

Het strand bij Leba met op de achtergrond de haveningang

Het strand bij Leba met op de achtergrond de haveningang

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2014 - De Baltic.