In Letland

Van Liepaja via Pāvilosta naar Ventspils

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart

Woensdag 4 juni 2014

Woensdagmorgen gaan we eerst boodschappen doen in een RIMI supermarkt vlak bij onze ligplaats. Het is een  grote winkel en we kunnen alles krijgen wat we zouden willen, zelfs pindakaas en Nederlandse kaas zijn voorradig. We hebben het voorlopig allemaal niet nodig en beperken ons tot brood, fruit, groente en melkproducten. De prijzen van groente en melkproducten zijn vergelijkbaar met wat we gewend zijn, maar een brood voor €0,55 vinden we goedkoop, hoewel ze wel kleiner zijn dan we gewend zijn. We kunnen hier met Euro’s of Lats betalen.  Euro prijzen staan bovenaan op de prijskaartjes, maar het zijn vaak wel prijzen per kg zodat het toch weer even wat rekenwerk vergt om de prijs te kunnen vergelijken.

De enorm grote buitenhaven van Liepaja

De enorm grote buitenhaven van Liepaja met z’n 3 uitgangen

Om 10 uur varen we weg met als bestemming Pāvilosta, een haventje dat 25 mijl noordelijk van Liepaja ligt. In de Baltic Sea Pilot wordt er minder dan een kwart pagina aan besteed maar er zou wel alles zijn wat we nodig hebben en dat is een wasmachine en droger. We doen 5 uur over de tocht en het woord ‘zeilen’ is niet op zijn plaats want er is weinig of geen wind. De meter staat op een zeker moment zelfs op 0!

De zee: zo vlak als een spiegel

In de haveningang wordt het nog even spannend want de diepte loopt terug tot 2,4 meter, maar iets verder is het alweer bijna 4 meter. Bij de marina,  dwz een goede aanleg strook langs de kant van het riviertje,  wijst de havenmeester ons een plek aan waar we qua diepte maar net kunnen liggen. Er moet nog stevig getrokken worden om tegen de kant te komen want het is maar twee meter.

Hier houden we van: heerlijk rustig in het buitengebied

We blijven de volgende dag liggen en Hilda zorgt ervoor dat de waszakken weer leeg zijn. De haven is minder luxe dan de dag ervoor bij Hotel Promenade in Liepaja, maar daar betaalden we dan ook meer dan twee keer zoveel liggeld.  Het ‘centrum’ van Pāvilosta is aan de andere kant van het riviertje. We  fietsen er via een brug iets verderop naartoe en doen opnieuw onze ‘vers’boodschappen in de kleine dorps-super. Communiceren gaat hier echt iets moeilijker: we vragen naar ‘postcards’ en de dame begrijpt wel wat we willen, maar de uitleg gaat in het Lets en ze snapt dat wij dat niet begrijpen. Maar geen nood,  ze trekt ons mee naar buiten en wijst ons aan waar we moeten zijn. Het is het plaatselijke postkantoor, maar de kaartjes zijn niet precies wat we zoeken. De dame achter het loket verwijst ons in het Lets naar het ‘Infocentrum’. Daar zijn we al voorbij gekomen en hier worden we in uitstekend Engels te woord gestaan. Het kaartje is ‘van het huis’ maar een postzegel heeft ze niet. Dan maar weer snel terug naar het postkantoor want het is al na sluitingstijd. De deur is nog open en ik koop mijn ene postzegel. Moet je in Nederland eens om komen!

Pāvilosta

Hierna fietsen we naar het strand om het water van de zee ook eens van de andere kant te bekijken. Wat is zo’n  strand met duinen toch prachtig mooi!

Het strand bij Pāvilosta

De pieren op de achtergrond

Vrijdag 6 juni 2014

De eerste anderhalf uur staat er  zo goed als geen wind maar dan trekt werkelijk binnen 2 minuten de wind aan tot 15 knopen. We trekken onmiddellijk de zeilen op en de rest van de reis tot aan Ventspils lopen we tussen de 6,5 en 7,5 knopen. Kortom een fantastische zeildag.  We melden ons bij Portcontrol en we mogen de haven binnenvaren. In tegenstelling tot Lithouwen horen we in de Letse havens alleen een oke en worden er verder geen vragen gesteld.

Vanmiddag even op de fiets de stad in geweest om te kijken hoe Ventspils eruit ziet. We komen meerdere koeien tegen, geen echte maar van kunststof zoals ze ook in Friesland nog her en der aangetroffen kunnen worden.

De plek waar jachten aanleggen in Ventspils

De jachten liggen in de vissershaven met de punt aan een steiger en een lijn achteruit naar een boei. Aan het einde van de dag ligt één jacht dat misschien Lets kan zijn, maar verder 4 Duitsers, 1 Zweed en 2 Nederlanders. Het andere Nederlandse paar is als ik het zo inschat een paar jaartjes ouder dan wij, hoewel de dame misschien van onze leeftijd is. Even gezellig wat ervaringen uitgewisseld.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Baltische Staten.

2 Responses to In Letland

1. mooie foto’s !!prachtig

2. Monique Haak schreef:

ha die hoi,

leuk weer wat berichten op de site! ik heb net op marine traffic gekeken en kan jullie ‘zien varen’. dat is leuk!!
    kan je op marine traffic ook een dag terug kijken? ik heb het gezocht maar kan het niet vinden.

hier alles OK. we zijn lakker aan het uitrusten dit pinksterweekend. Julie haar verjaardag vieren we maandag.