Holtenau – Cuxhaven

Holtenau – Cuxhaven
donderdag 20 augustus,  Gieselau, 32 zm
vrijdag 21 augustus, Cuxhaven, 37 zm
tot nu toe 2925 zm gevaren


We hebben gepland om donderdagmorgen vroeg de sluis naar het Kielerkanaal in te gaan maar dat valt dik tegen. Het zit potdicht van de mist en jachten worden niet toegelaten in het kanaal. Vanaf 8:00 uur tot bijna 12:00 uur liggen we te wachten, maar eindelijk komt de toestemming om de sluis in te varen. Het is duidelijk dat we Brunsbuttel niet halen deze dag en we richten ons op de ligplaatsen voor de sluis naar de Eider bij Gieselau.

De Prinsendam

De Prinsendam

De uitwijkplek bij Rensburg toont drie rode knipperlichten en dat betekent dat zelfs de jachten niet verder mogen. Ik vraag voor de zekerheid hoe lang het gaat duren en hoor dat we anderhalf uur moeten wachten. Dat biedt ons de gelegenheid om diesel te gaan tanken op RaaderInsel terwijl we daar ook aan een steiger kunnen vastmaken om te wachten.  Als, de Prinsendam, het grote passagierschip waarop alle schepen moeten wachten voorbij is, kunnen we weer verder en om 7 uur ’s avonds maken we vast voor de sluis van Gieselau.

's morgens komt de zon op in de mist

’s Morgens komt de zon op in de mist

Vrijdagmorgen om iets voor zes varen we weer weg naar Brunsbuttel. Ik was een beetje bang dat we opnieuw problemen zouden kunnen krijgen met mist en als we wegvaren is het ook niet helemaal helder, maar we worden nergens tegen gehouden. Het vroege vertrek heeft te maken met het tijdstip van hoogwater in Brunsbuttel. We moeten nog 40 km varen en als we niet te lang voor de sluis naar de Elbe hoeven wachten hebben we maximale stroom mee. Het verloopt uitstekend, want de sluismeester wacht op ons en direct nadat we naar binnen zijn gevaren gaan de deuren dicht.  Onderweg naar Cuxhaven  zien de de grondsnelheid op de Elbe tot boven de 10 knopen oplopen en om ruim half twaalf liggen we vast. We hebben onze zeilkleren nog niet eens uitgetrokken of Heiko Reddingius, de voorzitter van de jachtclub komt ons welkom heten en een sleutel brengen van het clubhuis. We voelen ons hier zo ongeveer al kind aan huis en we krijgen van Heiko al een uitnodiging voor de koffie op zondagmorgen.

Cuxhaven

Cuxhaven

We besluiten echter om zaterdagmorgen direct door te varen naar Nederland, want de wind zal NNO zijn en zondagavond wordt harde wind verwacht. Een andere Nederlandse boot vertrekt vrijdagavond al, maar voor ons is dit niet het juiste tijdstip. In de vroege morgen vertrekken heeft als voordeel dat we ook ’s morgens vroeg bij Vlieland aankomen en als de weersverwachting uitkomt hebben we voldoende tijd om zondag nog tijdig in Harlingen of Kornwerderzand te zijn.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie DK - NL.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.