Makkum – Blyth

Makkum – Blyth
10- 11 mei
300 zm van (tot nu toe)  315 zm


Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart (er ontbreken jammer genoeg een paar stukjes )

We beginnen direct al met een wijziging op het originele plan. Met de heersende wind, voor zover aanwezig, lijkt direct doorvaren via het Stortemelk toch een betere optie dan de eerste nacht doorbrengen in Den Helder. We zijn om 12:10  door de sluis bij Kornwerderzand en als we  om 16:45 noord van de gronden voor Terschelling zijn  hebben we de eerste 30 mijl er op zitten.

In de richting van  Peterhead komen we een aantal scheepvaartroutes tegen die we netjes haaks oversteken.  We kunnen gelukkig zeilen met een gemiddelde van 4 Bf uit zuid/zuidwestelijke richtingen. De nacht hebben we verdeeld met wachten van 4 uur op / 4 uur af waarbij een wisseling plaatsvindt halverwege een wachtperiode. Op deze wijze zeilen we de nacht heel mooi door, maar als ik Hilda wil wekken voor haar wacht die om 6 uur begint blijkt dat ze nogal zeeziek is.

Omdat de weerberichten behoorlijk harde winden aangeven besluiten we dichter maar de Engelse kust te varen om zo een eventuele uitwijkmogelijkheid te hebben.  Helaas ontdekken we rond de middag dat we het voorzeil niet verder kunnen indraaien dan tot het eerste streepje. Ook hebben we water in de boot en we kunnen absoluut niet ontdekken waar het vandaan komt. Aangezien de Engelse kustwacht gaat waarschuwen voor harde wind in ons gebied  is dat een reden om helemaal richting de kust te gaan en we kiezen voor Blyth omdat we daar altijd en zonder problemen binnen kunnen komen.  De tweede nacht levert weinig problemen op, met dien verstande dat het wel steeds harder begint te waaien, maar de wind komt nog steeds ruim in.

Dinsdagmorgen zeilen we met te veel zeil en inmiddels hoog aan de wind. De wind is aangetrokken tot gemiddeld 26 knopen met uitschieters tot 33 knoop en we bedenken allerlei tactieken hoe we het voorzeil bij elkaar kunnen krijgen. Het zeil gewoon laten zakken komt op de laatste plaats omdat we bang zijn dat de enorme berg zeil met die harde wind wel een van het dek zou kunnen waaien. Het zeil bij elkaar krijgen vlak voor Blyth mislukt van alle kanten en we moeten toch besluiten het zeil uit te rollen en naar beneden te krijgen. Het lukt wonderwel en met een paar landvasten binden we het zeil vast. Om half twee liggen we vast aan een steiger.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.