De start

VRIJDAG 1 MEI

 

20150501105216(1)20150501113627(1)Vandaag is het einde van de winterstalling een feit en gaat de boot in het water. Eigenlijk nog een week te vroeg, maar dat gevoel heb ik elk jaar. Terwijl de boot nog min of meer in de banden van de kraan hangt is daar ook het moment om de nieuwe motor te proberen. De mensen van de werf zijn benieuwd of ik de inbouwklus goed geklaard heb. Het is echter een kwestie van sleutel omdraaien en lopen. Ook de vooruitstand is echt vooruit, want de Maxprop goed in elkaar zetten blijft op z’n minst een lastige klus.


Tijdens het weekend maakt Hilda de boot schoon en pakt de zaken in. Ikzelf ben nog bezig om het lijstje met af te werken punten korter te maken. Terwijl ik alle apparatuur controleer slaat de schrik toe. De Comar AIS transponder reageert niet zoals normaal: alleen de ‘on’-led brandt, maar de rest blijft donker. Ik weet direct dat het foute boel is, want een test tijdens de winter was door Marine-traffic niet gedetecteerd en de laatste melding was van 20-11-2014. Ik ben op mezelf aangewezen want de leverancier is een weekje op vakantie. Visioenen van een aanzienlijke wijziging van bedrading voor inbouw van een nieuw apparaat doemen in mijn hoofd op. Als ik het apparaat openschroef zie ik gesmolten isolatie van de 12V voedingsdraden, terwijl van de -12V draad vrijwel alle dunne adertjes doorgebrand zijn. Aan de printsporen is niets te zien en dat strookt niet met te grote stromen. Toch wel met enig pessimisme soldeer ik nieuwe voedingsdraden in het apparaat en het geluk is aan onze zijde: Het apparaat werkt weer.

In Makkum aan de steiger

In Makkum aan de steiger

Dinsdag de 5e mei vertrekken we naar Makkum. We motoren door de Boontjes tegen een harde wind in van 27 knopen. De nieuwe motor draait met 2000 toeren en geeft ons eerst tegen de 5 knopen, maar als de stroom wat aantrekt zitten we al snel boven de 6. De rest van de week delen we alles wat beter in, brengen de auto naar huis en verwelkomen de opstappers Ad en Freek Hogenhout aan boord.

Dsc01360LR

Zondag de 10e vertrekken we  rond 10 uur na eerst de dieseltank gevuld te hebben richting sluis Kornwerderzand.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.