In Blyth

In Blyth
Dinsdag 12 en woensdag 13 mei 2015


Nadat we hebben vastgemaakt komt er al snel een clublid van de Northumber Yachtclub ons verwelkomen en geeft wat uitleg over de faciliteiten. We krijgen van hem de code van het hek en met een keycard zorgt hij er voor dat er spanning op de walaansluiting staat, waar we ons elektriciteitssnoer in hebben gestoken. Daarvoor moeten we wel even zoeken in het zakje met vreemde valuta naar Engelse munten om een £ 1,- te vinden,.

De aandacht richt zich eerst op het te drogen hangen van de kleren en het verkennen van de sanitaire voorzieningen in het clubschip. Daarna zetten we de zaken eens op een rijtje en proberen te beredeneren waarom het voorzeil tijdens het  inrollen vastliep en hoe het heeft kunnen ontstaan. We weten dat de val boven in de mast is doorgeschavield, terwijl het eindje val, dat nog vastzit aan de topwartel van de Harken furler,  met een aantal  gerafelde draden in de linker groef van het profiel zit. In het zo ontstane lusje hangt de mastkatrol dat normaliter boven in de mast zit.

De verschillen tudden de oude en de nieuwe situatie

De verschillen tussen het oude (links) en het nieuwe zeil (rechts)

Dit katrol is toegepast om te voorkomen dat de val rond het profiel draait. Dat katrol is dus volledig van de mast getrokken. We komen tot de veronderstelling dat de tophoek van het nieuwe voorzeil wel eens hoger zou kunnen  zitten dan het oude. Omdat een helemaal doorgeschavielde val geen beletsel kan zijn om de  genua te laten draaien, veronderstellen we dat tijdens de pogingen om het zeil bij elkaar te binden op het ruwe water voor Blyth de val definitief doormidden is gegaan. Hierbij laten we het voor die dag en halen een pint in het clubschip.


 


 

In de mastTerwijl Hilda boodschappen gaat halen hijsen we de volgende morgen het voorzeil met de reserveval en ga ik de mast in. Het nieuwe zeil zit inderdaad 15 cm hoger en dat veroorzaakt grotere krachten op het bewuste katrol. De basisplaat hiervan zit nog steeds met 6 schroeven aan de mast en ik schroef het eraf.
Maar hoe heeft het katrol zelf op de basisplaat  gezeten? Daar kom ik pas later achter als ik de uiterst dunne lasnaden aan de boven en de onderkant ontdek, die waarschijnlijk door de  grotere krachten van het nieuwe voorzeil  zijn los geknapt. Van Harken had ik een betere las verwacht voor een dergelijk stukje beslag.

Zelfvulcaniserende tape

Beschermen met zelfvulcaniserende tape

De bovenkant van het profiel en de plastic dop die daar  als bescherming op zit zijn stevig beschadigd. Met een forse laag zelfvulkaniserende tape als bescherming zijn de scherpe kantjes tijdelijk weer afgevlakt. We gaan ervan uit dat het katrol de oorzaak zal zijn geweest dat de val rond het profiel is gedraaid.

Als ik voor de tweede keer omhoog ga heb ik wat reservemateriaal, o.a. een rvs voorloop van 30 cm,  bij me om te voorkomen dat dit euvel nog eens kan gebeuren. Het mastblokje willen we niet opnieuw bevestigen op dezelfde plaats en bovendien moet het eerst weer aan elkaar worden gelast.

Daarna moet de originele val weer in de mast terug, want ik wil wel graag de beschikking houden over een reserve val. Een eindje fietsketting, dat ik verwijder van een stukje speciaal gereedschap, dient als verzwaring om een dunne lijn van boven naar beneden door de mast te laten zakken. Met een haaknaald van Hilda lukt het om het draadje beneden op te pikken. Een tweede maar dikkere treklijn gaat daarna de mast in, gevolgd door de originele val die inmiddels een paar decimeter korter is geworden. De klus is geklaard!

Hierna besteden we behoorlijk veel tijd aan de waterlekkage van de voorbije reis, maar we vinden niets. Met de boot aan de steiger maakt het niet uit of de huidafsluiters dicht of open zijn, alles blijft droog. Een gedeelte van de reis is een afsluiter van de  wasbak van de douche open blijven staan wat bij de grote helling een mogelijkheid zou kunnen zijn.  We kunnen maar één andere oorzaak bedenken: zou het van boven kunnen komen via lekkende schroeven van de zeerailing? Het lijkt minder waarschijnlijk omdat gedurende de winter, toen de boot zonder wintertent buiten stond, ik alleen een lichte  lekkage bij de sb wantputting heb gevonden en verholpen heb. Er is echter heel veel water over de boot gekomen en er blijven weinig andere mogelijkheden over. We besluiten het aan te zien en steeds met alle huidafsluiters dicht te varen.

In Blyth geeft het log precies 300 zm aan sinds vertrek uit Franeker

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.