Peterhead – Kirkwall

Peterhead – Kirkwall
22-05-2015
108 zm van (tot nu toe) 569 zm

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.


Na het motoroponthoud is iedereen gemotiveerd om te vertrekken. We hebben het liggeld nog niet afgerekend en daarom moeten we wachten tot de havenmeester er weer is. We zijn dan echter te laat om de haven nog uit te kunnen, want we lopen vast en moeten weer terug naar de steiger. Pas om 11:00 uur kunnen we na twee mislukte pogingen een geultje vinden dat diep genoeg is. Jammer genoeg ontstaat er een krasje(?) op de kiel als we  al lang en breed uit de haveningang weg zijn. Van 3,5m is het plotseling weer 2m en we voelen de harde bodem.

Tot voorbij Rattray Head maken we een slechte voortgang, omdat we weinig wind en een forse stroom tegen hebben.  Als we verder van het land af komen, daar waar de kust naar Kinnaird Head meer naar het westen afbuigt, neemt de stroom af en  gaat de grondsnelheid behoorlijk omhoog,  zo tussen de 6,5 en 8 knopen. Zo blijft het tot de vroege morgen.

Grauw, grijs, veel wind en ook veel neerslag

Grauw, grijs, veel wind en ook veel neerslag


De Orkneys opde horizon

De Orkneys opde horizon

Maar dan komen de laatste loodjes. Er komen buien over met ware windsnelheden tussen de 25 en 30 knopen, terwijl het bovendien regent. Na  Copinsay, waar we het waypoint vanaf  Rattray Head op hadden gezet,  moeten we een wat hogere koers varen, terwijl de wind bovendien meer naar het noorden draait. Als we moeten gaan kruisen in de Stronsay Firth geven we de pijp aan Maarten en de motor, gesteund door de forse meestroom, voert ons door de Shapinsay Sound tot we Thieves Holm hebben gerond en we de laatste mijltjes naar Kirkwall kunnen  aftellen.

Ongelukkige sprong, een opgeblazen reddingvest is het gevolg

Ongelukkige sprong, een opgeblazen reddingvest is het gevolg

Het aanleggen in de sterke wind valt niet mee en we moeten veel moeite doen, wat een van de crewleden met een nat pak moet bekopen: bij het op de steiger springen zat de zeerailing in de weg.
Niettemin liggen we wel met de kop in de wind en waaien zelfs een ietsje van de steiger af. De wind trekt nog behoorlijk aan in de middag en ik kan ware windsterktes aflezen boven de 35 knopen, een dikke 8 Bf.

Met een uitstekend Wifi signaal kunnen we,  in tegenstelling tot Peterhead, weer alle internet informatie tot ons nemen, zo ook de gribfiles voor de komende week. Het is één en al narigheid voor de komende 7 dagen. Met uitzondering van een te korte periode,  morgen zaterdag 24 mei, waait er tussen de Orkney eilanden en de Faeröer  eilanden een ongenaam harde wind uit de verkeerde richting. Hoewel de Schotten om ons heen het  ’typical Schottish weather’ noemen, vinden  ze wel dat ze de slechtste mei-maand in jaren meemaken.

Wachten op een gunstige wind

Wachten op een gunstige wind

Wij beraden ons op de verdere reis en 200 mijl hoog aan de wind van boven de 20 knopen (5 tot 6 Bf) of zelfs kruisen, vindt weinig bijval. We besluiten te berusten in ons lot: een week Kirkwall als er niets verandert.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie NL-Shetlands.

2 Responses to Peterhead – Kirkwall

  1. Monique schreef:

    Ha!

    Wat bedoel je met nat pak? Iemand echt in water gevallen?
    Wat vervelend dat t zo slecht weer is, hoewel ik met mijn amateur weerberichten vandaag geen idioot harde wind zie en op faroer de hele week niet… Is het geen idee om dan vandaag weg te gaan, dan ben je toch voor de harde wind wel noordelijk genoeg?

    Ik zit nu op luchthaven Praag. Naar huis! Zin in!

    M

  2. Lisca schreef:

    Hallo Luitjes

    Hoe is het bij jullie is er al zicht op wanneer jullie verder kunnen.

    Gr. Hennie en Lisca

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.