Varberg – Torekov

Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

Varberg – Torekov, 19 aug, 45 zm

Nadat we een dag ‘verwaaid’ hebben gelegen in Varberg willen we weer verder. Ook onze Franse buurman wil verder en hij komt vragen waar wij naartoe gaan. Mölle wat bij ons op het programma staat vindt hij te ver en hij besluit naar Falkenberg te gaan. De wind komt uit een goede richting en wij denken dat we de afstand van ruim 50 mijl met weinig inspanning kunnen overbruggen, maar we houden Falkenberg wel als alternatief. We zeilen ruim aan de wind van 4 Bf en schieten lekker op, maar de gribfiles die door de computermodellen zijn berekend wijken een beetje af. Rond 12 uur is de wind aangetrokken tot midden 5 Bf maar is ook de verkeerde kant op  gedraaid en kunnen we de hoogte niet meer halen. Onze bestemming ligt nog bijna 30 mijl voor ons en ik ga de alternatieven op een rijtje zetten want kruisen staat laag op het aktielijstje.  Omdat ankeren bij het eiland Hallands Väderö niet is toegestaan, is Torekov op 20 mijl afstand de meest aantrekkelijkste optie.

Torekov

Torekov

 We twijfelen aan de diepte in de haven en bovendien vraag ik me af of er plek is. Tegenwoordig is 10 mijl van de kust geen belemmering meer om te kunnen telefoneren en van de havenmeester hoor ik dat hij een lege kade heeft waar we minstens een meter water onder de kiel houden. Een koerswijziging van 25 graden maakt veel verschil en 3 uurtjes later liggen we vast langs de kade in Torekov.  

 Een mooie wind om te zeilen maar wel uit precies de verkeerde richting

Een mooie wind om te zeilen maar wel uit precies de verkeerde richting

 

’s Avonds komt, uiterst langzaam een klein zeilbootje binnen. Hun zeil is dwars doormidden gescheurd en uit het bootje komen onheilspellende geluiden zo gauw er iets meer gas wordt gegeven. Ik help hen met aanleggen. De onfortuinlijke zeilers zijn doodop  en met name de man is drijfnat en staat te bibberen van de kou. Bij ons aan boord  komen ze wat op verhaal en daar horen we over de aankoop en de tocht om het bootje naar Helsingborg te brengen. Al motorzeilend scheurt het zeil en vrijwel op hetzelfde moment begint de motor enorm te schudden en te bonken. Alleen stationair draaiend blijft het schudden binnen het aanvaardbare. Daarnaast lekt de motor koelwater en moet er regelmatig worden gehoosd. Ze doen er uren over om de vier mijlen naar Torekov te overbruggen.

We zien hen de volgende morgen weer terug nadat ze de vorige avond door vrienden zijn opgehaald. Samen kijken we naar de oorzaak van het schudden.  De achterste motorsteun is dwars doormidden en ik weet vrijwel zeker dat er een schroefblad van de klapschroef mist. Ze twijfelen, maar de dame van het stel gaat te water en duikt onder om vervolgens mijn veronderstelling te bevestigen.  De waterpomp blijkt de bron van de waterlekkage te zijn en zal moeten worden gereviseerd. Het stel bedankt ons voor de hulp en gaan plannen maken voor reparatie. Er zal nog wel wat meer geld moeten worden geïnvesteerd dan de 12.000 Zkr (ca €1200) die ze voor het bootje betaalden

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie De Zweedse westkust.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.