Dybvåg – Tjøme

 

Dybvåg – Valle, vr 11 aug, 27 zm
Valle – Scandic Havne,Tjøme,  za 12 aug, 31 zm

 

 

De gevaren route Dybvåg – Tjøme

 
Gebruik de muis om in te zoomen in de kaart. Klik hier voor een grotere afbeelding.

 

Naar Valle

Op onze standaard tijd vertrekken we weer uit Dybvåg en op deze zonnige dag zeilen we iets verder van de kust tot aan het langgerekte eiland Jomfruland.   Ik kies ervoor om net als in 2015 aan de landzijde langs het eiland te varen.

Zomaar een plaatje langs de Noorse kust

Zomaar een plaatje langs de Noorse kust

Het is een prachtig stuk water, maar vergeven van de onder en boven water rotsen, weinig erboven en veel meer onder water.  In 2015  vonden we het niet echt gemakkelijk maar de tweede keer moet het simpel zijn. Niets is minder waar, opnieuw is het lastig en is het nauwkeurig varen waarbij de plotter hard nodig is. In tegenstelling tot wat ‘normaal’ is  mag ik sturen en heeft Hilda  het tablet met de voorgeprogrammeerde route in haar handen  en corrigeert mij als ik niet  heel precies het geprogrammeerde lijntje volg. Wel erg plezierig om een tweede controlemiddel te hebben om na te gaan of we voldoende water onder de kiel houden.

Aangekomen in Valle varen we naar de dieseltank langs de steiger en vullen we de dieseltank weer bij. Zo kunnen we er weer even tegen want door de Zweedse scheren zal er wel weer veelvuldig worden gemotord.  De prijs valt dik tegen want pas bij het betalen blijkt dat het geen ‘marine diesel’ is en de literprijs  is dus bijna een kwart hoger dan wat we in Strusshamn betaalden.  We kunnen het er niet meer uithalen dus betalen we , maar vreemd blijft het wel een pomp aan het water en geen ‘marine diesel’. We blijven in Valle overnachten en zoeken uit hoe ver we noordelijk willen varen om de oversteek naar Zweden te maken. Nadat we rekening hebben gehouden met mogelijke ondiepten in de havens kiezen we voor Scandic Havne op Tjøme.

Scandic Havne, Tjøme.

De tocht naar  Scandic Havne kunnen we zeilen, waarbij we de kortste route volgen die automatisch door Navionics wordt gegenereerd. Regelmatig zeilen we dus weer tussen de rotseilandjes, maar in tegenstelling tot de dag ervoor is het een erg duidelijke route waar we steeds redelijk ver van de rotseilandjes verwijderd blijven. Bovendien wijzig ik de route handmatig als me een automatisch gekozen stukje niet bevalt.  We varen in zo’n geval rond rotseilandjes in plaats van tussen twee van deze eilandjes door.

Scandic Havne is behoorlijk vol, het is niet de modernste jachthaven en het is bovendien een motorboothaven. Ik tel vier boten met een mast in de haven. Dat betekent onder andere dat de stalen ‘vingers’ kort zijn en tot minder dan het breedste deel van de boot reiken, dus weinig ideaal. De haven biedt bovendien niet veel bescherming tegen de wind die dwars op de boxen staat. Er zijn maar weinig lege boxen en die zijn allemaal voorzien van rode bordjes, wat betekent dat we er geen gebruik van mogen maken.  Wij leggen daarom de boot aan de buitenkant van een boxen rij en liggen gedeeltelijk langs de vinger en verder ook langs het uiteinde van de steiger. Met de heersende windrichting liggen we ‘hogerwal’ en waaien van de steiger en de vinger af wat gunstig is om beschadigingen te voorkomen. 

’s Avonds lijkt het op de hoofdsteiger net een camping. De motorboten liggen aan beide zijden van de steiger achterwaarts in de boxen De hele steiger staat vol met barbecue’s en campingstoelen. De tafeltjes ertussen zijn overladen met voedsel en aan drank geen gebrek. Het is een vrolijke boel, maar wel een beetje lastig om er nog voorbij te komen. 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie De Noorse Zuidkust.