Het plan 2017

In 2015 schreef ik dat we misschien via West-Schotland naar Nederland terug zouden gaan. Dit jaar hebben we West-Schotland daadwerkelijk in onze plannen opgenomen. Bijna vanzelfsprekend planden we in eerste instantie een noordelijke koers om via het Caledonian Canal naar Oban te varen. Een bijeenkomst van de Toerzeilers bracht ons op het idee om een ommetje naar Noord-Ierland te varen. Tevens en mooie gelegenheid om het nog nooit gebruikte gastenvlaggetje van Ierland eens te laten wapperen. Door een mogelijk bezoek aan Ierland kreeg ook de gedachte om via Zuid-Engeland te varen gestalte. Hoewel er een duidelijke voorkeur is voor de zuidelijke route laten we het van de windrichting afhangen hoe we gaan varen, via het noorden of via het zuiden.

Na Ierland en West Schotland hebben we een paar opties, de Faeröer eilanden wel of niet via de Orkney’s en vervolgens de Shetland eilanden.  Zowel op de Faeröer als op de Shetlands zijn we alleen in Thorhavn en Leirvik geweest, terwijl er veel meer mooie havens en ankerplekken zijn. Vervolgens denken we dan over te steken naar Noorwegen en via de Noordzee of de Oostzee weer naar Nederland terug varen, maar als we veel langer in de eerder genoemde gebieden blijven is het ook best mogelijk dat we via de oostkust van Engeland terug varen.

In 2015 hebben we echter ervaren dat aanpassen aan de weersomstandigheden verstandiger is dan vastomlijnde plannen na te jagen, dus een grote dosis pragmatiek reist mee.

Het zijn plannen en we zullen wel zien. Hopelijk treffen we dit jaar gunstige winden.

De variabele plannen van 2017

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2017 - Westwaarts.