Afsluiting 2018

do  4 okt,   Dokkumer Nieuwe Zijlen – Lauwersoog , 7 zm 

De laaste track

De boot moet nog even van Dokkumer Nieuwe Zijlen naar Franeker worden gevaren. Een heel goede vriend wil graag het tochtje meemaken en daarom besluit Hilda die twee kerels maar niet lastig te vallen tijdens de overtocht. Ze heeft daarom al haar spullen en kleding al vast meegenomen naar huis. De reis is gepland in de eerste week van oktober, maar met ongelofelijk veel spijt moet de goede vriend helaas afzeggen vanwege persoonlijke omstandigheden.  

Echte zeilers zitten echter altijd op het vinkentouw om een leuk tochtje te maken en één telefoontje naar een andere vriend is voldoende om deze zeiler enthousiast te maken. Omdat we vrijdagmorgen vroeg willen vertrekken, varen we donderdag rond twee uur ’s middags weg uit Dokkumer Nieuwe Zijlen en in de eerste de beste bocht lukt het  me om de boot behoorlijk vast te varen (zie het kaartje hier onder). Volgens de ervaren man (mijn goede vriend) zit ik aan de verkeerde kant van de  groene tonnenrij. Ik ben het niet met hem eens, hooguit een beetje te dicht aan de groene kant, maar als hij aan het roer had gestaan was het goed gegaan. Na een minuut of tien motorgeweld vooruit en achteruit, aangevuld met een hardwerkende boegschroef komt er weer beweging in de boot en kunnen we verder. We wachten een paar minuutjes voor de sluis en parkeren de boot hierna in de buitenhaven van Lauwersoog.

Lauwersoog en vis horen bij elkaar en daarom gaan we voor het avondeten natuurlijk een visje eten bij Schierzicht. Hierna moeten we nog even wat drinkwater inslaan want de tank is leeg. Het wordt water in een jerrycan want er zijn geen slangen. Na een paar drankjes is het rond twaalf uur tijd om nog wat slaap te pakken.


 vr  5 okt,   Lauwersoog – Franeker , 72  zm 

Om half vijf laat mijn telefoon me weten dat het tijd is om op te staan. Na wat voorbereidingen starten we de motor om kwart over vijf en varen de donkere Zoutkamperlaag op. Via de goed herkenbare verlichte tonnen zijn we twee uur later bij de uitgang van het Westgat. Ik blijf het laatste stuk lastig vinden want je vaart in het donker erg gemakkelijk ruim langs de verkeerde kant van een ton  en twee keer moeten we even scherp corrigeren om te voorkomen dat het ook echt gebeurt. Inmiddels is de wind ook aangetrokken tot boven de 10 knopen en we hijsen de zeilen en dan kan ook de motor uit. De wind trekt verder aan tot zo’n 15 knopen en met wat uitschieters naar boven blijft dat de hele reis zo.  De stroom kenterde op het moment dat we het Westgat uitvoeren en het hele eind tot het Zuider Stortemelk hebben we de stroom mee. Hoewel we constant hoog aan de wind varen klokken we toch steeds snelheden boven de  6,5 knoop, terwijl we ook regelmatig een 8 op het log zien. Een kort stukje rond de gronden wordt het weer even motoren omdat het dan in de wind op gaat maar als we boven Vlieland in Oostelijke richting varen zeilen we weer. Een stukje Vliestroon en een stukje Blauwe Slenk liggen ook te hoog aan de wind, maar naar Harlingen kunnen we ook het overgrote deel zeilen. We varen vervolgens door naar Franeker en liggen om vijf over vijf  vast onder de kraan. Dus net binnen de 12 uur, een fantastisch mooie tocht zo aan het eind van deze reis dit jaar.

In 2018 legden we in totaal 3242 zm af.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018 - Botnische Golf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.