Naar Noorwegen

Thyborøn – Mandal, zo 13 mei, 88 zm

De route Thyborøn -Mandal

De weerberichten zien er prima uit. De overtocht naar Kristiansand kan met halve wind worden afgelegd, hooguit een afzwakking van de wind als we dicht voor de kust zijn. Als we vertrekken waait het inderdaad 11 knopen, maar eenmaal een uurtje onderweg zwakt de wind af naar 5 a 6 knopen en ruimt zover dat het ideaal ‘gennakerweer’ is. Ik hijs de gennaker en we houden het zowaar een uurtje vol, maar dan is het ook al weer gedaan. De wind trekt aan tot ruim in de 5 Bf en draait terug naar het noordoosten, met als gevolg dat we heel hoog aan de wind moeten varen. Naar Kristiansand is het eigenlijk te hoog, we varen tussen de 35 en 40 graden met matige snelheid en het is hakken.
 
 

Bij vertrek hebben we de stroom mee

Bij vertrek hebben we de stroom mee

Ik heb het om half vijf wel gezien en besluit de koers 35 graden naar het westen te verleggen.Dat betekent naar Mandal waar we een heel goede ankerplek weten en waar we in het donker ook prima de weg naartoe weten te vinden. Eenmaal op de nieuwe koers is het knallen. We zien heel regelmatig en langdurig het cijfer 8 op de snelheidsmeter staan en als we Ryvingen vuurtoren passeren na 4,5 uur hebben we over dit traject een gemiddelde van 7,8 kn/uur gezeild. Nog voor het donker is liggen we achter het anker op een plek waar we vaker hebben gelegen.

De Gennaker staat zelfs een uurtje

De Gennaker staat zelfs een uurtje

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018 - Botnische Golf.