Öland

Do, 2 aug 2018, Vändburg – Byxelkrok, 57 zm


Gotland - Öland

Gotland – Öland

Het weer tijdens de oversteek van Gotland naar Öland ziet er gunstig uit, dat wil zeggen voor ons omdat we naar de noordpunt van Öland varen. Als we vertrekken kunnen we hoog aan de wind zelfs het zuidelijke puntje van Gotland halen. Na de ronding van de zuidpunt, als we iets noordelijker dan 300 graden varen, kan ik met een windsterkte van 7 knopen uit het zuid-zuidwesten de gennaker hijsen. We rekenen ons al rijk, want het vaart natuurlijk geweldig. Jammer genoeg is het een uurtje later alweer voorbij. De wind draait langzaam  westwaarts en zwakt behoorlijk af met een dieptepunt van 2,5 knoop uit 200 graden rond 12:00  uur. In de loop van de middag komt er weer een beetje bij en wordt de richting ook weer zuidelijker. Iets na 5 uur ’s middags maken we vast in Byxelkrok.

Veel boeitjes, dicht op elkaar. Lastig om ze achteruit varend te ontwijken, zoals later bleek

Veel boeitjes, dicht op elkaar. Lastig om ze achteruit varend te ontwijken, zoals later bleek

We hebben hier 26 jaar geleden ook eens een nacht gelegen lees ik op de site, maar ik herinner me eigenlijk niets van deze haven. Waarschijnlijk ook niet verwonderlijk, want met de haast die we toen altijd hadden kwamen we vaak laat in de avond binnen en vertrokken al weer vroeg. Een haven was toen vaak bedoeld om even een uurtje of zes ongestoord te kunnen slapen.


 
 
Vr, 3 aug, Byxelkrok – Sandvik, 17 zm

Het vertrek uit Byxelkrok gaat niet zoals ik graag wil. De wind staat dwars op de boot en er liggen veel boeien achter ons. Nadat ik voor heb losgemaakt loop ik naar achteren om de achterlijn naar de  boei los te maken  en Hilda te helpen met achteruit varen. Maar als ik de boeienhaak loskoppel veert het ding terug en schiet achter de boot met het gevolg dat Hilda er overheen vaart en de motor stopt. Gelukkig hebben we buren met veel ervaring en binnen de kortste keren wordt een werplijn toegegooid waaraan ik een landvast kan knopen die ze aan hun eigen boot bevestigen. Met een tweede lijn aan de achterbolder  kunnen ze onze boot naar hen toetrekken. De boei komt dan ook weer te voorschijn en wij kunnen even proberen of alles nog functioneert, wat gelukkig het geval blijkt te zijn. Voor mij een goed leermoment om een volgende keer de boeienhaak niet eerder los te laten dan dat we voldoende ver achteruit zijn gevaren. 

Zouden de 'Sandvikingen' die plastic koeien uit Friesland hebben gehaald?

ouden de ‘Sandvikingen’ die plastic koeien uit Friesland hebben gehaald?

Een plaatje, die havenbon

Een plaatje, die havenbon

De wind komt met slechts 7 knopen uit het zuidwesten, een weinig aantrekkelijke situatie om een grote afstand te overbruggen. Daarom brengt de motor ons naar Sandvik, een haven waar we nog nooit eerder zijn geweest. 

Ook hier liggen we weer in een rijtje achter de golfbreker. Sandvik heeft een prima supermarkt om boodschappen te doen en rond de haven zijn wat eettentjes en een enkel winkeltje  waar Hilda veel belangstelling voor heeft. We verlaten het winkeltje dan ook met wat leuke dingen.

Dit bootje hoort beslist thuis in Sandvik

Dit bootje hoort beslist thuis in Sandvik

Za, 4 aug, Sandvik – Stora Rör, 22 zm

Het blijft lastig om een volgende haven te bepalen. De wind komt nog steeds uit de verkeerde richting om even lekker door te trekken. We hebben eigenlijk weinig zin om naar Kalmar te gaan en Mörbylanga  is toch wel weer erg ver. We kiezen toch maar weer voor een kleine afstand en mikken op Stora Rör. Tijdens de zeiltocht, hoog aan de wind, beginnen we toch even te twijfelen als de wind naar Bf5 gaat en de golven een rol gaan spelen. De ingang van deze haven is smal en ondiep. Maar even zo snel als de wind is aangetrokken zakt hij ook weer weg.

Een echte havenmeesteres!

Een echte havenmeesteres!

Met 11 knoopjes komen we aan en vinden uiteindelijk een prima plek in de bijna lege haven. Uiteindelijk, want als we met een stevige zijwind weer moeten vertrekken vanaf de plek waar we zijn gaan  liggen, zou het wel eens heel lastig kunnen worden. De wind is inmiddels ook zo ver aangewakkerd dat we niet opnieuw willen aanvaren. Omdat de haven nog bijna leeg is en het water een temperatuur heeft van 24 graden, zwem ik de lijn maar even naar een boei die een aantal  plaatsen meer naar het midden ligt en vervolgens verleggen we de boot met spierkracht naar die plek.

De middag is het een drukte van belang, want er wordt een bruiloft gevierd. Het gaat in Zweden beslist anders dan wat wij gewend zijn. Het valt op dat de gasten veel tijd buiten op de kade door brengen, eerst tijdens het wachten op het bruidspaar en later op de avond een erg lange periode waarvan we de reden niet hebben kunnen ontdekken. Die lange perioden buiten moet toch niet plezierig zijn geweest met de harde wind, vooral niet voor de dames in hun lange galajurken. We zijn het maar niet gaan vragen.

Als compensatie voor de Tall Ships 2018 in Harlingen? Tre Kronor Stockholm ten anker voor de haven

Als compensatie voor de Tall Ships 2018 in Harlingen? Tre Kronor Stockholm ten anker voor de haven

De volgende dag blijven we maar in Stora Rör omdat de harde wind nog steeds in het zuiden zit en omdat de dag erna veel betere perspectieven biedt. Die zondagmiddag laat een tall ship, de Tre Kronor Stockholm,  vlak buiten de haven zijn anker vallen. Met een groot bord op de kade nodigt men iedereen uit om een kijkje te komen nemen aan boord, tegen betaling uiteraard.  Met een rubberboot worden de gasten opgehaald en teruggebracht. 


Ma, 6 aug, Stora Rör – Sandhamn, 49 zm

Een mooie zeildag met een lastig eind. We verlaten Stora Rör om 8:00 uur en de eerste uren tot aan Kalmar is het tamelijk hoog aan de wind zeilen. Eenmaal onder de Öland brug door gaat het van een leien dakje en zeilen we halve wind. We weten dat de weerberichten een winddraaiing aangeven later in de middag en we hopen dat we eerder onze doelhaven hebben bereikt. Helaas, net voorbij Kristianopel begint de draaiing al in te zetten en zo’n 10 mijl voor Sandhamn maken we nog een slag naar de wal, maar dan hebben we het ook al wel gezien. We halen geen hoeken van 90 graden en de laatste 10 mijlen zullen zich verdubbelen. We geven de pijp aan maarten en de motor mag tegen een mooie 5 Bf en lekkere golven opboksen, absoluut een vervelende afsluiting van een mooie zeiltocht. Rond half vijf zijn we binnen in een erg volle haven. We leggen de HQ tegen een groot Duits jacht en zijn uiterst tevreden dat we in de haven zijn.

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018 - Botnische Golf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.