Zuid Oost Zweden


Di, 29 mei, Ystad – Simrishamn, 27 zm

Van Ystad naar Stora Rör

We zijn een dag in Ystad blijven liggen omdat de wind uit de verkeerde hoek kwam. We hadden weinig zin om pal in de wind op te kruisen. De gripfiles laten een iets betere richting zien voor vandaag en daar vertrouwen we dan ook maar op.


Oops, geknakte breekbuis!

Oops, geknakte breekbuis!

Bij het wegvaren gaat het niet helemaal goed. De ruimte om te draaien is beperkt en daarom varen we tijdens het draaien even achteruit. Helaas is de aandacht meer bij de punt dan bij het achterschip en het opgetrokken pendulum van de windvaan raakt de steiger met als gevolg dat de ‘breekbuis’ knakt. Balen dus, maar gelukkig heb ik een reserve breekbuis aan boord en kunnen we repareren.
 
 

Een bestemming vandaag is wat lastig, want voor ons ligt de Hanöbukten. Met een goede windrichting zou Utklippan op de zuidoost hoek van Zweden een lange dagrocht zijn. Gezien de nno windrichting is dat geen haalbare kaart en zullen we de kust min of meer moeten volgen omdat er overnacht moet worden. We hebben eigenlijk weinig keus: Skillinge of Simrishamn, want zo’n 60 mijl naar het eilandje Hanö, waarvan een groot deel pal in de wind, is ook wel weer heel ver.
Buiten de haven gaan de zeilen omhoog en de eerste mijlen, hoewel hoog aan de wind, verplaatsen we ons aardig in de goede richting. Iets voorbij Käseberga begint de wind te draaien en natuurlijk de verkeerde kant op, meer oostelijk. Daarom besluiten we te gaan motoren en te overnachten in Skillinge. Omdat het nog vroeg in de middag is varen we Skillinge toch maar voorbij.

Langs het strand van Sandhammeren

Langs het strand van Sandhammeren

We overnachten in Simrishamn, wat ons betreft een weinig aantrekkelijke haven, voor de heersende oostenwind alleen door een golfbreker gescheiden van de zee. De haven is voor het grootste gedeelte minder dan 2 meter diep en daarom zijn de steigers in het diepere gedeelte voor gasten gereserveerd.  Dit betekent echter wel dat de sanitaire voorzieningen 400 meter van de ligplaats verwijderd zijn. Liggeld kan in een automaat worden betaald met je pinpas, maar wel gecombineerd met de aanschaf van een Tallykaart (een soort chipknip). Zo’n kaart is nodig om de deur van de toiletten te ontgrendelen, maar ook om een 220V stopkontakt voor walstroom te activeren. Hiervoor wordt de kaart afgeleverd met 20 SEK tegoed of je nu walstroom wilt of niet. Aan het einde van het verblijf kan de kaart en het eventueel niet gebruikte tegoed weer worden ingeleverd, waarbij het bedrag wordt teruggestort op de rekening die aan je pinpas is gekoppeld. Het is alleen jammer dat we het statiegeld en het niet verbruikte tegoed niet terugkrijgen, want terugstorten werkt schijnbaar met elk soort pas behalve met Maestro. 

Wo, 30 mei, Simrishamn- Sköneviken, 51 zm
Een nieuwe dag en nieuwe kansen. We hebben niet echt een bestemming vastgelegd maar mikken in eerste instantie op Nogersund, een haventje tegenover het eiland Hanö. Met een mooie oostelijke wind van 4 Bf kunnen we, weliswaar hoog aan de wind, de koerslijn van Simrishamn naar Nogersund min of meer vasthouden. Omdat het goed opschiet laten we onze beoogde bestemming maar schieten en gaan nog maar even door want we willen mijlen maken. Bij het naderen van de kust bij Nogersund wordt het knijpen en we starten even de motor om hoogte te winnen om zodoende de engte tussen de uitstekende kust en het eiland Hanö door te komen. Een Deense zeilboot die iets later dan wij uit Simrishamn vertrok had wel ongeveer dezelfde snelheid maar kon minder hoog zeilen en was inmiddels behoorlijk afgezakt. Al een uurtje eerder hadden zij de zeilen neergehaald om de engte te kunnen passeren.

Een prachtige maan boven de bomen in Sköneviken

Een prachtige maan boven de bomen in Sköneviken

Na deze passage komt de wind gunstiger in en zeilen we een iets oostelijker koers. As we daarna opnieuw de kust naderen maken we een paar slagen en eindigen in een inhammetje met de naam Sköneviken (Zweeds voor: Mooie inham) waar we gaan ankeren.

 

Een goede tocht van ruim 50 mijl hoog aan de wind met een gemiddelde van bijna 6 knopen, we zijn dik tevreden.


Do, 31 mei, Sköneviken – Sandhamn, 30 zm
We liggen behoorlijk beschut en daarom lijkt het weinig te waaien. Alle weerberichten hebben oost aangegeven en hoewel wij hopen op een NO wind bereiden we ons voor op kruisen . Als we de rotseilandjes achter ons hebben en iets verder van de kust zijn, kunnen we fantastisch zeilen en kunnen goed de koers aanhouden naar Utlängan, als we Utklippan niet meerekenen, het uiterste zuidoost puntje van Zweden, 

Lange tijd gaat het goed, maar dan begint de wind aan te trekken en meer zuidwaarts te draaien. We kunnen de koerslijn niet vasthouden. Ik had het eerste rif al in het grootzeil getrokken, maar als de wind toch Bf 6 nadert gaat het tweede rif erin. Bovendien draaien we de genua in tot de eerste streep en enige tijd later tot de tweede streep. Er staan vervelende golven op de ondiepten tussen Utlängan en Utklippan en het rustige zeilen wordt een stuk ruwer.

 

Iets ten noorden van Utklippan

Iets ten noorden van Utklippan

Plotseling worden we geconfronteerd met een enorm klapperende genua. In eerste instantie denk ik dat de klem van de rollijn het heeft begeven, maar het blijkt de rollijn zelf te zijn, dwars doormidden. Er rest weinig anders dan de genua maar naar beneden te halen, want inrollen is onmogelijk. Het wordt even een gevecht met 60 m2 stug zeildoek dat schijnbaar het liefst het water naast de boot in wil. Een neergehaalde genua zit slechts op drie punten vast en de harde wind heeft vrij spel met de rest van het doek. Met reddingvast en vastgelijnd aan de boot probeer ik liggend op het zeil zoveel mogelijk doek onder me te proppen en dat lukt gelukkig redelijk goed. Met landvasten bind ik het zeil aan de zeerailing vast en zo zijn we weer in een stabiele positie beland.

Was het schavielen of was de lijn te zwak? Ik heb geen schavielplaats kunnen vinden.

Was het schavielen of was de lijn te zwak? Ik heb geen schavielplaats kunnen vinden.

We kunnen kiezen tussen Utklippan en Sandhamn als bestemming, resp 3 of 6 mijl. We kiezen voor Sandham omdat we dat een betere plek vinden om de zaak weer in orde te brengen.We liggen de volgende dag ook in Sandham. Ik breng een nieuwe rollijn aan en we hijsen de genua weer. De twee delen van de originele rollijn splits ik aan elkaar met behulp van zgn locksplitsen. Mocht het nodig zijn kan deze lijn, met de splits aan de andere kant, opnieuw als rollijn worden toegepast. Ook heb ik nog een ander reparatieklusje waarvoor ik een stukje hout organiseer bij een paar timmerlui die in de haven recreatiehuisjes bouwen. We zijn weer helemaal klaar voor de rest van de reis.

Sandhamn

Sandhamn

 
Za, 2 juni, Sandhamn – Store Rör, 48 zm
De wind is zwak en komt nog steeds uit het Noordoosten. De weerberichten geven wel verbetering aan en we hopen dat we tenminste een gedeelte kunnen zeilen vandaag. De eerste drie en half uren moeten we motoren maar daarna draait de wind naar het zuiden en trekt aan, er kan gezeild worden. Eerst met het voorzeil als hulpje maar een uurtje later gaat ook het grootzeil omhoog en kan de motor uit.
Het is dan ook tijd om na te gaan denken over de bestemming die dag. Kalmar stond in de planning als er niet gezeild kon worden, maar nu komen ook andere mogelijkheden aan bod. Borgholm vinden we met bijna 60 mijl wel wat ver. Revsudden, een haventje waar we eerder waren met de vorige boot, is eigenlijk te ondiep. Maar Stora Rör, een haventje aan de kust van Öland, zo’n 8 mijl noordelijker dan Kalmar is een mooie optie. Een twijfelpunt is de haveningang van 2,5 meter, maar we houden dan toch nog 30 cm onder de kiel nietwaar? Het is een plek waar we nog nooit zijn geweest en daarom verdient het onze voorkeur. Proberen!

Kalmar

Kalmar

Al zeilend passeren we Kalmar en daarna de Öland bro, de 35 meter hoge brug van het vaste land naar het langgerekte eiland Öland. Na de brugpassage zetten we koers naar Stora Rör. In de haveningang meten we inderdaad 2,6 meter, maar de haven zelf is meer dan 3 meter. Men werkt hier met het systeem van achterboeien en voor ons is het dit jaar de eerste keer dat we zo vastmaken. Van de 10 plaatsen zijn er drie bezet en er is dus alle ruimte om aan te leggen. De wind komt op het plekje van achteren en dat betekent direct de achterlijn stevig aansjorren om niet tegen de kade aan te waaien. De boeien liggen net voldoende naar achteren voor boten van 13 meter, want we houden maar weinig ruimte tussen boei en achterkant.

 

Een echte bon van een echte havenmeesteres!

Een echte bon van een echte havenmeesteres!

Havengeld , contant of met een pinapparaat te betalen en alleen in het hoogseizoen, wordt opgehaald tussen 8 en 9 uur ’s avonds” zo staat te lezen op een welkomstbord.

Welnu, 2 juni is hier blijkbaar hoogseizoen, want een vriendelijke en wel zeer spraakzame mevrouw heeft het complete uurtje al nodig om geld te innen bij de 4 Zweedse gastboten. Als ik met mijn pinkaart wil betalen heeft ze het apparaat niet bij zich want het is jammer genoeg defect. Dan maar contant uit het overgebleven potje van vorig jaar. Maar helaas, de 100 kroon biljetten die we nog hebben blijken inmiddels ongeldig, alleen het biljet van 50 heeft nog waarde. Maar Zweden zijn flexibel, een 10 euro biljet als aanvulling voor de 50 kronen is ook prima. Het totaal is dan wel iets minder dan de 160 SEK havengeld, maar het is oke.

Stora Rör

Stora Rör

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018 - Botnische Golf.

3 Responses to Zuid Oost Zweden

  1. Hugo schreef:

    Hallo Henk, we volgen (ook) dit jaar jullie reis en zien dat jullie al een tijdje stil liggen en van Öregrund een stukje terug zijn gevaren. We denken dat jullie wellicht pech hebben ? Hartelijke groet.

  2. henk schreef:

    Dag Hugo,

    Leuk om te lezen dat jullie ons weer volgen. Jouw conclusie is inderdaad juist. Ik peil elke keer voor we vertrekken het oliepeil van de motor en dat van de saildrive. Waar ik aan het peilstokje van de saildrive altijd een soort ‘zonnebloemolie’ achtige olie zag begon ik een week geleden iets te ontwaren dat op wat schuim leek. Tijdens het ankeren op Arholma zaterdagavond heb ik een kwart liter olie opgepompt uit de S-drive. Het leek meer op Harvey’s Bristol Cream dan op de gewone motorolie dat daar in hoort te zitten. Kortom ik heb een lekkende oliekering en de verkleuring is natuurlijk het gevolg van binnendringend water. Het bedrijf waar we nu liggen dacht de oliekering te hebben, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Verder is de lage waterstand mede een probleem dat het wat langer duurt, in Zweden werkt men veelal met een soort grote boottrailer die het water inrijdt. Maar als er geen oliekering is heeft het ook weinig zin om de boot er uit te halen, want Hilda durft niet via een ladder op de boot te klimmen. Dus moet er een hotel worden geboekt als de boot een of meerdere nachten op de wal staat.
    Groeten van ons

  3. Hugo schreef:

    Proficiat ! Jullie weer varen weer ! (Op Marine traffic zag ik je op de wal staan !) Heb je de mail van Härnäsand 30 april 1972 nog ontvangen Henk ?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.