Zuid Zweden

De route rondom Gotland

Hoewel we graag Bornholm nog hadden aangedaan is de wind ons weinig gunstig gezind. Eenmaal rond Utlängan kunnen we maximaal een westkoers aanhouden en we besluiten dan ook gauw dat Nogersund, het vertrekpunt van het veerbootje van de vaste wal naar het eiland Hanö, ons doel wordt. Met de zwakke wind, maximaal 6,6 knopen deze dag, blijft zeilen een ware uitdaging en de motor helpt ons de hele reis om in Nogersund te komen. We kennen dit plekje van vorige bezoeken en de havenkom van het plaatsje zelf is aantrekkelijker dan industrie omgeving van de nieuwe vissershaven. We parkeren de boot in de boothelling die niet meer in gebruik is om  de vissersboten uit het water te rijden. De grote botenwagen op de helling is zo te zien al in geen jaren meer gebruikt.

Ligplaats in de boothelling

Ligplaats in de boothelling

De volgende dag blijven we waar we zijn, omdat donderdag qua zeilweer een veel betere dag lijkt te worden. Van de havenmeester hoor ik dat we diesel kunnen tanken in de vissershaven. We varen er naartoe maar na een litertje of 55 begint het vulpistool lucht te geven en blijkt de tank leeg. Mijn twijfels over mogelijk water onder uit de tank en het aantal liters dat ik heb getankt worden overtuigend weggepraat. De tank wordt minstens eens per 14 dagen gevuld en ze berekenen maar 50 liter. Hoewel we ook in de vissershaven kunnen liggen keren we terug naar de havenkom van het dorp.

Nogersund!

Nogersund!

Zo tegen de avond komt een ‘bekende’ Duitse Hallberg Rassy, de Caritas, naast ons liggen. ‘Bekend’ omdat we al eerder in Øregrund naast deze boot lagen. We spraken elkaar toen wel, maar nu maken we echt kennis met Frank en Heike en wisselen veel ervaringen uit over deze reis. Wat later in de vooravond komen er wat buitjes over waar een behoorlijke hoeveelheid wind in zit. Wij liggen hogerwal en op een zeker moment hoor ik een knal en als ik buiten kom blijkt dat de ring waaraan we het voorschip hebben vastgemaakt helemaal uit de steiger is getrokken en de boot zwaait al gevaarlijk naar onze buren. Heike is razend snel en voorkomt met een stootwil dat er schade kan ontstaan. Het kost hen een kort moment om te beseffen dat het overmacht is en in dit geval niets te maken heeft met niet goed vastleggen.     

Do, 9 aug, Nogersund – Ystad, 57 zm

De windverwachting voor deze donderdag zal eerst west zijn, maar later op de dag wordt het zuidwest. De dagen erna zal het echt hard gaan waaien. Het is dus zaak om vroeg te vertrekken zodat we het hele eind kunnen zeilen, terwijl we naar een haven moeten waar we een paar dagen verwaaid kunnen liggen. Wij mikken op Skillinge  terwijl  Frank en Heike voor Simrishamn kiezen. Om 6 uur ’s morgens zijn we al weg en het zeilen lukt heel goed. In de buurt van Simrishamn draait de wind tot onze verbazing naar het oosten en op dat moment veranderen we onze doelbestemming van Skillinge naar Ystad. De oostenwind duurt echter niet zo heel erg lang en we zijn Skillinge nog maar net voorbij als de wind weer terugdraait naar het zuidzuidwesten. Tot aan de hoek bij Sandhammeren wordt het toch weer motoren, maar eenmaal de bocht om lukt het hoog aan de wind om naar Ystad te zeilen. We zijn niet de enigen die deze beslissing hebben genomen, want onze buren uit Nogersund hebben ook gekozen om naar Ystad te varen.

Dat de meeste zeilers In Ystad hun voorbereidingen voor de harde wind hebben getroffen is wel duidelijk. Vrijwel alle boxen waar men met de punt naar het westen kan liggen zijn bezet. De langssteiger in noord-zuid richting heeft voldoende ruimte maar wij kiezen voor een langsplaats aan een steiger in oost-west richting. Een heel goede keuze zoals later blijkt want de 4 dagen dat we verwaaid liggen in Ystad is dit veruit het beste plekje. Zo’n  drie kwartiertjes na onze aankomst komt ook de Caritas binnen en gaat vlak achter ons liggen.

In Ystad

Met harde westenwind niet zo'n ideale ligplaats

Met harde westenwind niet zo’n ideale ligplaats

We worden getrakteerd op heel veel wind tijdens het weekend. Water en zand  stuift over de westelijke golfbreker en de boten  daar achter liggen erg onrustig en maken behoorlijk slagzij. Ze moeten wel spijt hebben dat ze daar hun boot hebben neergelegd en we begrijpen ook niet dat ze geen andere ligplaats kiezen. Slechts één van de boten verkast naar de steiger waar wij liggen als het een beetje rustiger is.
 
 

Tijdens de dagen dat we verwaaid liggen is er tijd om over diverse dingen na te denken en experimentjes uit te voeren. Zo downloaden we nieuwe software voor de plotter van de Caritas en installeren we het. Ik ben daarnaast in de weer met de boatcontroller die sinds dit jaar alle nmea data via Wifi beschikbaar maakt voor laptop, netbook en tablet. Ook functioneert de boatcontroller als gateway naar internet. Hiervoor kan onze turbo wifi antenne aangesloten worden aan de boatcontroller en verbinding maken met de haven wifi of, zoals dit jaar gebruikelijk, met de telefoon die ingesteld is als hotspot.

Hoge golven aan de buitenkant van de golfbreker

Hoge golven aan de buitenkant van de golfbreker

De turbo antenne is echter niet vast gemonteerd en vanwege zijn afmetingen en de lange kabel is het ding binnen eigenlijk niet toepasbaar. Het zendvermogen van de turbo antenne is bovendien zo groot dat er ook andere problemen ontstaan. Ik probeer of een wifi stick die we ook aan boord hebben deze functie kan vervullen maar de boatcontroller herkent de wifi stick niet. Contact met de leverancier van de boatcontroller leert dat een andere wifi stick wel zou werken.  Nieuwe ontwikkelingen voor de boatcontroller zorgen er binnenkort voor dat de boatcontroller onafhankelijk van Wifi zelf G4 aan kan. We wachten dus maar even op deze ontwikkelingen, want we zijn bijna aan het einde van de reis.
 

Ons ideale plekje in Ystad

Ons ideale plekje in Ystad

Ma, 13 aug,  Ystad – Klintholm, 56 zm

Aan de harde wind komt een einde en de maandag ziet er goed uit voor de tocht naar Klintholm. Ook deze dag moeten we rekening houden met een winddraaiing naar het westen maar in aanvang komt de wind uit het zuiden, met de beperking dat de wind aan het begin van de morgen nogal zwak is. We kiezen toch voor een vroeg tijdstip van vertrek, mede omdat we ook wat  vroeger in Klintholm willen zijn omdat we dan misschien op een mooi plekje kunnen liggen. Het vroege vertrek om 6 uur heeft wel tot gevolg dat we nog bijna 3 uur motoren en motorzeilen met wind uit een minder goede richting en een onrustige zee.

De 'krijtrotsen' van Denemarken.

De ‘krijtrotsen’ van Denemarken.

Vanaf half negen kunnen de zeilen het aan en met een mooie 4 Bf,   later op de dag aantrekkend tot tot gemiddeld 17 knopen, komen we zeilend aan bij Klintholm en maken we om kwart voor drie vast in een box. We zijn weer in Denemarken, lange boxen waar de palen te dicht bij elkaar staan. Ook ik kan slecht schatten want we lopen in de eerste box vast tussen de palen. Ook de tweede box is nauwelijks breed genoeg maar met de stootwillen aan dek passen we precies  in de box. Hoewel in het begin de wind over de spiegel de kajuit binnen waait, blijkt het met een draaiende wind de juiste beslissing te zijn.

Op de foto slechts enkele jachten maar op 1 na zijn alle vlaggen Duits aan deze kant van de steiger

Op de foto slechts enkele jachten maar op 1 na zijn alle vlaggen Duits aan deze kant van de steiger

De jachthaven van Klintholm loopt in de loop van de dag helemaal vol en een aantal jachten moet zelfs afmeren in de vissershaven. Op vrijwel elk binnekomend jacht hangt de Duitse vlag en van de havenmeester hoor ik dat 70% van de bezoekende jachten Duits is. Ik kan het me bijna niet voorstellen want net als vorig jaar toen we hier waren zie ik slechts een paar anders gekleurde vlaggen.  Nederlanders, Zweden en Denen onderbreken het patroon, maar dat zijn er maximaal 10% (optimistisch geschat), maar mijn waarneming is natuurlijk gebaseerd op een korte periode.  

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2018 Botnische Golf.