Cuxhaven – Makkum

Cuxhaven – Vlieland, zo 25 aug 2019 – ma 26 aug 2019, 148 zm

XXX

Het advies voor het tijdstip van vertrek is een uur na hoogwater Cuxhaven en dat is deze zondag 09:00 uur. We vertrekken toch om 08:00 uur en merken nog een vleugje tegenstroom, maar we zijn lang niet de meest ongeduldigen want er varen al een vijftal jachten ver voor ons. Aan zeilen hoeven we niet te denken, want hoewel uit oostelijke richting is de windstrekte niet meer dan 5 knoopjes.

In tegenstelling tot vorige jaren heb ik deze keer de route na de Elbe 1 behoorlijk zuidelijker gelegd om niet dwars door de reede voor de Jade te varen. Tussen de grote schepen door varen blijft oppassen omdat op elk ongewenst moment een van die ankerende schepen kan gaan varen zoals we uit ervaring weten. Door deze andere koers steken we de scheepvaartroutes naar Bremen en Willemshaven ook niet over op het punt waar beide samen komen maar zuidelijker, zodat we  de twee routes meer apart oversteken en daarbij beter in de gaten hebben hoe de grote schepen varen. Wat mij betreft een betere route dan voorgaande jaren.

Tijdens het varen op de motor valt er eigenlijk niet zoveel te doen. We zetten een waypoint op zo’n 20 zm afstand, we zorgen ervoor dat er geen obstakels op de koerslijn voorkomen en met de autopilot op ‘tracking’  kunnen we minstens 3 uur vooruit zonder dat er iets anders  moet worden gedaan dan alert blijven. Op onze ‘AIS Watchman’ is het ‘OFF SHORE’  profiel ingesteld waardoor we zeer voortijdig worden gewaarschuwd voor allerlei ‘gevaren’. Naast de ingestelde waarden voor  CPA en TCPA heeft de watchman nog een belangrijke functie: de zogenaamde ‘guard zone’. Elke met AIS uitgeruste boot dat binnen de ingestelde ‘guard zone’ rondom de HQ komt veroorzaakt een alarm. Dit is heel handig op zee maar vreselijk irritant in drukbevaren gebieden. Daarom kunnen op het apparaat verschillende profielen worden aangemaakt waar het guard alarm bv wordt uitgeschakeld en stilliggende schepen geen alarm veroorzaken. Heel handig als we voorbij een IJsselmeerhaven varen waar vele tientallen schepen liggen met ingeschakelde AIS transmitters.

 

Altijd weer een geweldig moment als de zon wegzakt achter de horizon

Altijd weer een geweldig moment als de zon wegzakt achter de horizon

 

Naast andere bezigheden zijn we ook best wel gefixeerd op andere jachten die min of meer met ons opvaren. Een jacht, dat ons al aardig had ingehaald, hijst de spinnaker als de wind iets aantrekt. Waarom het jacht zijn koers hierop stevig verlegt naar de  scheepvaartroute is ons volstrekt onduidelijk, maar er zal wel een reden voor zijn geweest. De afstand wordt door deze sterke koerswijziging zienderogen groter. Als wij ergens boven Baltrum varen zien we het jacht met een scherpe bocht en met een behoorlijke snelheid weer naar de eilanden terug keren. Wij gokken dat ze naar Norderney willen, maar opnieuw snappen we niet waarom ze  niet naar de Dovetief, de oostelijke ingang, maar rechtoe rechtaan naar  de Schluchter  varen. Echter vlak voor de Schluchter volgt weer een koerswijziging naar het westen. Tot aan Vlieland zien we het jacht achter ons.

We komen precies na 24 uur aan bij de haven van Vlieland en we krijgen een plekje aan de C-steiger aangewezen door een van de havenmeesters. Als we de box binnenvaren staat hij ons zelfs al op te wachten en helpt ons even met aanleggen. Waar zie je dat nog tegenwoordig? Vlieland is een van de zeer weinige havens waar we nog een havenmeester hebben gezien.

Vlieland – Makkum, di 27 aug 2019

Dinsdag om 11 uur vertrekken we voor het laatste stukje van deze zomerreis naar Makkum. We  zijn beslist te vroeg om optimaal van de stroom te profiteren, maar hoewel we beter weten, denken we dat de stroom wel mee zal vallen. Nou dat doet het dus niet! Het gevolg is dat het hele eind de str0om ons niet meehelpt, maar in de Boontjes valt het dus weer een beetje mee.

Onderweg bel ik de werf waar we eerder aan het eind van het seizoen een paar weekjes lagen of er een plekje is. Het plekje is beschikbaar en na de sluis van Kornwerderzand varen we daar dan ook direct naar toe.

We blijven nog een paar dagen aan boord en gaan zaterdagmorgen naar huis.

Dit jaar hebben we in totaal 3290 mijl gevaren. Een jaar met zeker in  Noorwegen erg weinig wind en veel koude dagen daar in het hoge noorden.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Denemarken-NL.