Sandviksberget – Kongensvoll

Sandviksberget – Lysøysundet, zo 14 juli 2019, 33 zm
Lysøysundet- Kongensvoll, ma 15 juli 2019, 28 zm

 

Sandviksberget – Lysøysundet

Hoewel we eerst dachten geen geschikte haven te vinden waar we niet eerder waren geweest,  vonden we via Velihavn.no op ruim 32 zm Lysøysundet, volgens de beschrijving  een erg geschikte haven.  De Noorse weersite YR.no vermeldde een noordwestenwind van 4 kn. Al  vlak na vertrek konden we de zeilen hijsen en met een, gedurende de reis, in sterkte variërende wind tussen de 4 en 7 kn die meestal wel netjes dwars inkwam haalden we acceptabele snelheden waarbij later tijdens de reis nog regelmatig een 7 voor de komma verscheen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat, wanneer de windsterkte even in een dalletje zat of toch weer veel te hoog inkwam en de snelheid onder de 4 knopen daalde, we de motor met 1000-1200 toeren mee lieten draaien. Als gevolg van de ‘stukjes steen’ op de kant haalt de wind toch regelmatig gekke streken uit, stevige richting en sterkte veranderingen. Ook  moeten wij zelf regelmatig van koers veranderen omdat  ‘brokjes steen’ ons danig in de weg zitten.

Rond drie uur, bij aankomst, was er in Lysøysundet nog meer dan voldoende ruimte langs een lange drijvende betonsteiger.  Op de kant een net servicegebouw met alle voorzieningen. Nu we meer zuidelijker komen zien we ook weer hogere  tarieven. In het noorden betaalden we redelijk frequent 100Nkr, terwijl we hier toch vaak 200Nkr moeten afgeven. Ook is de bootlengte vaker een onderwerp voor het tarief. In deze haven betalen we 200Nkr incl elektriciteit en water voor onze 42 voeter. De douche en de wasmachines in het servicegebouw zijn extra’s

Lysøysundet- Kongensvoll

Lysøysundet- Kongensvoll

Al eerder tijdens de reis had ik bedacht dat we op de terugreis nog wel eens tussen de eilanden Hitra en Frøya door zouden kunnen varen. Op het zuidoostpuntje van Frøya is een haventje, Hamarvik, waar ik maar weinig over te weten kan komen. Zo vermeldt Velihavn.no niets over de diepte. Er zijn 6 gastenplekken, maar deze aantallen zijn altijd erg optimistisch en gaan vaak uit van de kleine Noorse motorboten. We besluiten als het niets is, dat we dan nog maar 3 uur door varen naar een volgende haven waarvan we wel voldoende weten.

Het weerbericht, we hadden eerder 4 kn wind gezien,  geeft voor de maandag echter een westenwind van 9 kn en dat betekent voor een deel van de tocht  in de wind op naar Frøya en eventueel de extra 3 uur ook nog eens. Naar het zuiden kunnen we met een dergelijke  westenwind goed  zeilen. Aan de overkant van de Trondheimsleia weten we Kongensvoll, een haventje dat voor ons ook onbekend is, maar waar we wel alles van weten en dus geschikt. Een deel van beide routes is gelijk en we kiezen voor één van beide als we zo ver zijn.

Regen: de hele tocht

Regen: de hele tocht

Maandagmorgen regent het en niet zo weinig ook.  Van de 9 knopen wind klopt geen snars, maximaal 5kn en meestal minder, maar de richting is wel west. In de aanhoudende regen hebben we maar een halve mijl zicht. De keus is al snel gemaakt: doorgaan naar Kongensvoll, daarmee hebben we zekerheid. We tuffen het hele eind en maken om kwart voor drie vast.

 

Kjeungskjæaret op een kwart mijl

Kjeungskjæaret op een kwart mijl

 

Na het eten is het eindelijk weer droog en kan ik  nog een wandeling maken naar Hundneset, een uitkijkpunt op een niet al te hoge plek. De natuur is na zo’n regendag mooi groen en lekker fris. Het zicht is inmiddels weer prima zoals op de foto hieronder te zien is.

De Trondheimsleia met Hitra op de achtergrond

De Trondheimsleia met Hitra op de achtergrond

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Trøndelag Zuidwaarts.