Nusfjord – Ballstad – Stamsund

Nusfjord – Ballstad – Stamsund, 21 juni 2019, 15 zm

 

Nusfjord-Stamsund

Op vrijdag de 21ste juni verlaten de Nusfjord met de bedoeling naar Ballstad te gaan. De jachthaven van Ballstad is behoorlijk ondiep, rond de 2 meter met hier en daar wat diepere plekken. De pilots geven aan dat grotere jachten langs de kade kunnen vastmaken. Op Marine traffic zie ik de Bestevaer2 langs een van de kaden liggen.

Als we na  6,5 mijl aankomen in Ballstad is het weer behoorlijk rondom laag water. Het precieze moment weten we niet, maar we riskeren het niet om naar de steigers in de jachthaven te varen. zo kunnen we niet meten of we in de jachthaven vrij van de grond blijven. Bovendien lijkt er maar weinig plaats te zijn. Langs de kade vastmaken waar dat in de pilots wordt aangegeven lukt niet omdat daar een reddingsboot en en vissersboot liggen. Ook moeten er acrobatische toeren worden uitgehaald om op de kade te komen. Een andere drijvende steiger die ik op Google maps had gezien blijkt een brandstof steiger  te zijn, dus ook geen goede plek. We besluite daarop om maar door te varen naar Stamsund waar we vaker zij geweest, ruim 8 mijl verder.

 De bergtoppen, verdwenen in de wolken

De bergtoppen, verdwenen in de wolken

 Zonnig weer is anders, af en toe regen en daarbij behoorlijk koud

Zonnig weer is anders, af en toe regen en daarbij behoorlijk koud

In Stamsund ligt langs de mooie en hoge drijvende betonsteiger slechts één motorjacht. We maken in de druilerige regen vast aan de binnenzijde. De elektriciteit werkt hier met die verschrikkelijke Tallykaarten* die  je regelmatig  veel geld kosten. De schipper van het motorjacht  geeft me de tip om geen Tallykaart te kopen maar uitgang D te nemen, want daar staat nog 100 Nkr tegoed op. Dat doe ik maar.

Later op de middag komt nog een Duits jacht binnen. De man is alleen en ik help hem even met aanleggen. Als ik hem later op zijn knieën bij het elektra zuiltje bezig zie, loop ik er even heen. Het lukt hem niet om het uitgang A aan de praat te krijgen, terwijl zo’n Tallykaart volgens de instructies alleen maar even in de gleuf moet worden geschoven. Ik geef hem de tip om uitgang B maar te nemen want daar staat nog voldoende tegoed op. De volgende morgen als ik mijn snoer oprol zie ik dat ons tegoed nog steeds op 100 Nkr staat en dat zijn tegoed slechts 2 Nkr is gezakt. In de meeste gevallen betalen we 50Kr extra voor elektriciteit.

 Aan de mooie steiger in Stamsund

Aan de mooie steiger in Stamsund


*Tallykaarten:  Ik noem het ‘verschrikkelijke Tallykaarten’  omdat er voor zo’n  elektronische chipknip met inhoud,  een borg moet worden betaald en daar bovenop de inhoud natuurlijk. In Stamsund 100 Nkr borg + 100Nkr inhoud. Meer inhoud kan, minder niet.  De kaart kan worden gebruikt voor de wasmachine, de droger, en voor de elektra zuilen.  Elke keer als je zo’n kaart gebruikt wordt er 10Nkr afgeboekt. Het douchen was nog ouderwets met een 20 kronen munt.

Als wij zo’n Tally kaart hadden aangeschaft zou er 10Nkr zijn afgeboekt voor elektriciteit waarvan we dus misschien 5NKr zouden hebben verbruikt. Bij inlevering van de kaart krijg je wel de borg terug maar het restbedrag vaak niet. Dus voor de hoeveelheid elektriciteit van 5Nkr zouden we dus 100Nkr =ca €10,- hebben betaald, een dure grap dus. 

Elke haven die gebruik maakt van Tally kaarten heeft natuurlijk zijn eigen unieke Tally kaart. Pas als je een volgende keer weer in de haven komt kan het restbedrag te gelde worden gemaakt. (Zo hebben we nog een kaart van Leirvik  op de Faeröer eilanden met een mooi restbedrag erop 🙂 )

Wij zijn in de loop van de jaren verschillende  Tally kaartsystemen tegengekomen, identiek aan het bovenstaande maar ook de betere waarbij het niet gebruikte deel in de elektrameter kon worden teruggehaald naar de kaart en/of waarbij de nog aanwezige tegoeden werden teruggegeven, of in baar geld of via terugstorting op de rekening waarmee de tallykaart was betaald. Dat laatste gebeurde, ondanks de tekst in de instructies, ook niet altijd. 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie De Lofoten.