Børøysund – Kuringsvagen

 

Børøysund – Kuringsvågen,Revsnes,  7 juni 2019,  39 zm

 

De verdere tocht noordwaarts dit jaar gaat langs de kust van de provincie Trøndelag, globaal van Trondheim tot Rørvik, een totale  afstand van zo’n 200 km. We hebben dit traject in drie stukken verdeeld waarvan twee langere en een korte. De havens die we gepland hebben zijn ons alle drie bekend omdat we er vaker, soms  meerdere keren zijn geweest.

Børøysund – Kuringsvagen

 Ons doel vandaag

Ons doel vandaag

Vanuit  Børøysund  gaat de tocht vandag naar Kuringsvågen bij Stokksund, voor ons een erg bekende plek, o.a. toen we in 2005 daar een deel van de verstaging van de vorige boot hebben vervangen.

in Børøysund is een steiger met een dieselpomp met kaartautomaat. Daar willen we de dieseltank bijvullen, maar willen en kunnen zijn twee verschillende dingen. Het is bijna laag water en  achteruit varend geeft de dieptemeter al 2.4 meter aan als we er nog lang niet zijn. We varen weer weg omdat we zeker weten dat we Kuringsvågen deze dag wel zullen halen.

Buiten de haven zet ik het eerste waypoint verkeerd en we maken een kleine omweg voordat we de juiste richting te pakken hebben. We zeilen want het waait zowaar 14 knopen uit het westen en dat is halve wind. We zien meer dan 7 knopen op het log en hopen dat het zo mag blijven vandaag. Ik weet echter dat de wind al snel zal afnemen en dat we later op de dag regen zullen krijgen. Deze keer hebben de weerdeskundigen het goed. Hoewel de zeilen nog een tijdje staan zakt de wind gedurende de reis helemaal weg en regen komt daarvoor in de plaats. 

Onderweg heb ik zowaar de gebruiksaanwijzing van de C80 plotter nodig om bepaalde zaken op de plotter af te beelden, iets dat maar zelden voorkomt.  Er is nog een andere uitdaging: ik moet gaan uitzoeken op welke wijze filters in het nmea netwerk moeten worden ingesteld, want diverse meldingen worden herhaald afgebeeld, nadat ze al zijn bevestigd. Als voorbeeld: nadat het bericht ‘Waypoint bereikt‘ is bevestigd verschijnt deze boodschap nog zeker wel 3 tot 5 keer kortstondig op de plotter, gepaard met de bijbehorende irritante piepjes. Bevestigen hoeft dan niet meer maar het is vervelend. 

Ook hier stijgt en daalt het water behoorlijk

Ook hier stijgt en daalt het water behoorlijk

De vraag waar we kunnen tanken wordt beantwoord met de Embark app van C-map. Deze app geeft netjes aan dat bij Coop in Stokksund getankt kan worden. De Navionics app is onbruikbaar, in ieder geval langs de Noorse kust. ‘Restaurants & Bars‘ of ‘Shops‘ geven een rijtje resultaten, maar als het om ‘Fuel‘ of ‘Repairs‘ gaat is het resultaat in vrijwel alle gevallen ‘Sorry, geen resultaat‘. Voordat we de laatste mijl naar Kuringsvågen afleggen maken we dus maar even vast bij Coop om daar een behoorlijk aantal litertjes diesel  in de tank te gooien.

In Kuringsvågen ligt slechts één  zeilboot die wat later vertrekt, maar we krijgen al snel gezelschap van een Engels jacht, de ‘Zipee Too’, waarmee we later tijdens de reis nog een paar keer aan dezelfde steiger liggen.

Op dit zelfde schuurtje zagen we in 2005 voor het eerst stokvis. Ook nu hangt er iets.

Op dit zelfde schuurtje zagen we in 2005 voor het eerst stokvis. Ook nu hangt er iets.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Trøndelag Nrdwaarts.