Overall winnaar

 
 
Harlingen – Blyth
 
Vertrek: do 16 mei 7:45
Aankomst: vr 17 mei 21:25
Afstand: 277 zm

De route Harlingen-Blyth

De route Harlingen-Blyth

De Harlinger binnenhaven ligt de nacht van Woensdag op donderdag mudjevol. De reden hiervan is dat op donderdag 16 mei de Harlingen-Terschelling Race voor zeilschepen wordt gehouden. Wij doen mee aan een andere race: de Harlingen-Blyth Race waarvan het starttijdstip niet erg relevant is maar we mikken op 8:00 uur. Om een kwartier voor acht varen we de haven uit en hijsen direct de zeilen.

Deze super modern georganiseerde race maakt gebruik van moderne middelen. Er wordt geen startschip gebruikt en op basis van AIS wordt gecontroleerd wanneer de startlijn tussen de gele N recreatie boei en de Noord cardinale P9/BO46 wordt overschreden. Ik zie geen andere deelnemers, maar de wedstrijdleiding verzekert mij dat alle deelnemers inmiddels de startlijn zijn gepasseerd. Voorlopig concentreren we ons op een hoge snelheid en met de heersende wind lukt dat prima. De boot vaart als een speer en de zeilen blijven over bakboord, hoewel in de Vliestroom nog even behoorlijk aan de wind moet worden gevaren om de VL5 over bak te kunnen houden. De uitgaande stroom helpt daarbij erg goed.

Na het Zuider Stortemelk gaat het naar de knik van het scheidingsstelsel, dat we netjes recht oversteken. Vervolgens zeilen we over de Vlieland gronden waar we het Placid Oil Field over bakboord houden. Later tijdens de tocht steken we de tweede en de derde scheepvaartroute over en varen ten zuiden van de Doggersbank langs . Het waait gemiddeld harder dan de 15 knopen die we op de grib files en Windy zagen, maar de meter toont niet vaak een 2 als eerste cijfer. Ik schat een gemiddelde van 17 knopen, dus net begin 5 Bf.

De 3 scheidingsstelsels overgestoken

De 3 scheidingsstelsels overgestoken

We zien op het log steeds snelheden die boven de 8 knopen liggen. Het zal een race tegen de klok worden want de wedstrijdleiding maakt me duidelijk dat alle deelnemers aan de race echt op een kluitje zitten. We turen de horizon af, maar zien geen enkel zeilschip. We gaan er maar vanuit dat we op kop liggen.

Het onvrijwillige rondje

Het onvrijwillige rondje

In de donkere nacht om vier uur, een paar minuten na de uur notitie in het logboek, terwijl ik nog onderdeks ben om een kop chocolade melk klaar te maken, gijpt de boot plotseling. Ik ga snel naar buiten en zie dat alle instrumenten zijn uitgevallen, Ook de kleine Raymarine 1000 stuurautomaat die op de windvaan staat  heeft geen spanning meer, waardoor de boot bakboord uit is gegaan. In het donker heb ik even moeite om me te oriënteren, maar gelukkig kan ik de apparatuur direct weer inschakelen. Hierna gaat het snel, Hilda naar buiten roepen, de automaat ontgrendelen, het voorzeil inrollen, de motor starten. Hierna moeten we de juiste koers weer terug vinden maar al snel na de gijp liggen we weer op koers. Ik moet helaas wel constateren dat we voor de gijp een minuut of 6 een halve cirkel en zelfs terug zijn gevaren. Dit uur hebben we bijna 4 mijl minder voortgang geboekt dan de andere uren omdat ik toch een grondige check heb uitgevoerd ivm met het probleem. We varen even alleen op het grootzeil en Hilda stuurt.  Ik heb niets gevonden maar het kost snelheid en afstand. Hopelijk niet de overwinning in de race! Met de navigatie instrumenten hebben we geen uitval meer gehad, erg vreemd.

Rond half zes komt de zon weer boven de horizon en kan alle kunstlicht weer worden gedoofd. Hoewel we nog vele mijlen moeten zeilen, begin ik toch de verwachte aankomsttijd te bezien. Het zit erin dat we juist voor zonsondergang over de finishlijn komen. Nog steeds blijft het log wat twijfelen of het cijfer van de snelheid voor de komma een 7 of een acht moet zijn, het gaat dus voorspoedig! Wel zien we de windrichting af en toe binnen de 70 graden over stuurboord komen, maar verder noordelijk komt de wind niet. Ook zien we in de namiddag de wind zwakker worden: af en toe zelfs minder dan 10 knopen.

Het licht F(4) 10 sec 19m 21M

Het licht F(4) 10 sec 19m 21M

Als we Sunderland dwars hebben, zo tegen 7 uur ’s avonds beginnen de telefoons weer tekenen van leven te vertonen. We sturen dan Whatsappjes naar de kinderen zodat ze weten dat alles oké is. We liggen prima op koers want we kunnen het witte licht F(4) 10 sec 19m 21M al van verre zien. Vlak voor Blyth pakken donkere wolken samen en begint het te regenen, het zicht verslechtert en het licht is een tijdje niet meer te zien. We zijn op regen gekleed, maar na zoveel uren droogte is het toch wel een beetje jammer.

Nadat we ons hebben aangemeld bij Blyth Port Control VHF 12 passeren we de finishlijn om 21:19:56. De wedstrijdleider verzekert me onmiddellijk dat we de eerste zijn en de ‘Line honours’ voor ons zijn. We maken vast aan de buitensteiger van Blyth en nadat de zaken aan boord op orde zijn ga ik me aanmelden in het clubschip.

Bij terugkomst aan boord verneem ik van de wedstrijdleiding dat alle deelnemers binnen zijn en dat we ook op handicap ‘Overall winnaar’ zijn geworden van deze race. Over de 277 zm hebben we 37 uur en 20 minuten gevaren, dus een gemiddelde uursnelheid van 7,42 knopen.

Harlingen – Blyth Race: Start 16 mei 2019 8:00
Organisatie en Wedstrijdleiding: Henk Haak
Aantal deelnemers: 1
Line Honours: Horizon Quest
Overall Winnaar: Horizon Quest

 Op een gastenplaats in Blyth

Op een gastenplaats in Blyth

 Bootsnelheid tijdens de tocht

Bootsnelheid tijdens de tocht

Gem langzamer. Staan de zeilen wel optimaal na de uitval van de instrumenten?

Gem langzamer. Staan de zeilen wel optimaal na de uitval van de instrumenten?

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Naar Noorwegen.