In Peterhead

 

Maandag 20 mei 2019 t/m  vrijdag 25 mei 2019

In de loop van de morgen trekt de dichte mist redelijk snel weer op. Ik breng het grootste gedeelte van de dag gestrekt door om het gebrek aan  slaap weer in te halen. We overleggen wat een goede keuze zou zijn voor de oversteek naar Noorwegen. Vanwege Hilda’s voorkeur voor dagtochten hebben we bedacht dat we via Wick, Kirkwall op de Orkneys, Fair Isle, Lerwick op de Shetlands naar Baltsound op Ulst zeilen. Vandaar willen we dan de overtocht naar Noorwegen maken en we hopen dan ergens bij Stadlandet op de Noorse kust te landen. 

Dinsdag denken we niet aan vertrekken, omdat de wind uit het noordwesten waait, en dat betekent in de wind op naar Wick, nee dus.  De wind is, volgens de weersites, niet van plan om uit een andere richting te gaan waaien en aan kruisen hebben we niet zoveel zin als de afstanden groot zijn. Ik begin de mogelijkheden van de havens aan de Moray Firth te bekijken en ook met tips van andere zeilers hier lijkt het of Whitehills op 37 mijl afstand toch een mogelijkheid is om weer een stapje te maken. Alternatieven zijn Mcduff en Buckie, maar dat zijn vissershavens en eigenlijk wat minder geschikt voor jachten. Als ik woensdag morgen alles nog eens op een rijtje zet kan ik weinig voordelen vinden voor een volgende haven, want gezien de weerberichten voor donderdag en vrijdag zullen we daar verwaaid liggen. Het havengeld is aanzienlijk hoger en de afstand tot Wick of Kirkwall is nauwelijks minder. We besluiten in Peterhead te blijven.

De Toroa

Woensdagmorgen komt er een 15 meter aluminium boot binnen met achterop een grote Nederlandse vlag. Ik help met aanleggen en zit tien minuten later al bij hen aan de koffie. Het klikt erg goed met Seth en Karin, het stel dat met de boot vaart. Het is ’s avonds gezellig bij ons aan boord en het wordt laat. Donderdagavond gaan we bij hen aan boord verder waar we gebleven waren. Natuurlijk wordt de boot bezichtigd. Zij hebben al veel werk aan de boot verricht en we zien allerlei slimmigheidjes die ze overal voor hebben bedacht. We staan staan ongelovig te kijken wat de twee meter lengte meer  aan extra ruimte oplevert ten opzichte van onze 13 meter. De grote deksalon waar je binnen kunt sturen lijkt mij heel plezierig als het buiten minder goed weer of koud is.

Die donderdag loeit het behoorlijk en ik zie windsnelheden van tegen de 30Kn op de teller. Geen weer om te vertrekken dus.  Ik voer een reparatie aan het teakdek uit: een stukje rubbernaad hecht niet meer goed. Ik verwijder een stukje oude naad en rubber het opnieuw. Daarnaast vermaken we ons met de gebruikelijke bezigheden, zoals lezen en werken aan de website.

Vrijdag laten de gribfiles en de weersites een wat beter weekend zien maar de windrichting om naar de Shetlands te varen is nog steeds (te) hoog. De omstandigheden om de oversteek naar Noorwegen te maken zijn echter redelijk gunstig, een goede wind tot halverwege,dan een stuk met weinig wind en vervolgens bij de Noorse kust, begin 5Bf ca (20kn), maar wel wat hoger inkomend. We besluiten dan om vanaf Peterhead de oversteek te maken en we mikken op aankomst in de Korsfjord, iets zuidelijker dan Bergen. Als blijkt dat de wind voor de kust toch te hoog inkomt kunnen we nog altijd afzakken naar de Selbsfjord of zelfs naar de Bømlofjord.

 

 De opties, afhankelijk van de windrichting voor de kust

De opties, afhankelijk van de windrichting voor de kust

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2019 Noorwegen.