Møre og Romsdal

 

Sandshamn – Finnøy, ma 3 juni 2019, 47 zm
Finnøy – Ona, di 4 juni 2019, 5 zm
Ona – Kristiansund, di 4 juni 2019, 38 zm
Kristiansund – Børøysund, do 6 juni 2019, 51 zm
 

 

Route Møre og Romsdal

Bij het reizen door Noorwegen is het goed om de namen van de Noorse provincies te kennen. Na de oversteek van de Noordzee kwamen we in de provincie Hordaland binnen met  de stad Bergen redelijk centraal. Ten noorden hiervan ligt Sogn og Fjordane aan de zuidkant begrensd door de Sognefjord en in het noorden door Stattlandet. Na het ronden van Stattlandet varen we langs de kust van de provincie Møre og Romsdal, van Stattlandet tot aan Trondheim. De bekendste steden in deze provincie zijn Ålesund, Molde en Kristiansund. Ten noorden van deze provincie vinden we Sør-Trøndelag.

Het varen langs deze kust is deze keer, jammer genoeg, voornamelijk motoren. Het weer werkt niet erg mee met heel regelmatig nattigheid van boven en zwakke winden uit verkeerde richtingen, tenminste voor ons. Vanuit Sandshamn varen we naar Finnøy en laten Ålesund over stuurboord voor wat het is. We zijn al meerdere keren in Ålesund geweest en Brosundet, de stadshaven, is niet onze meest favoriete plek. Opvallend deze reis is de wind. Hoewel alle weerberichten een achterlijke wind hadden aangegeven kwam de wind het grootste gedeelte van de reis pal van voren, hoewel wind …. 4 tot 8 knopen.

Tijdens de reis is het reisdoel nog even een onderwerp. Ikzelf wil graag nog eens naar Ona, een vuurtoreneilandje voor de kust. We waren er eerder in 1999 en 2015. Omdat er niet zoveel plaats is op Ona en we, heel misschien, geen plek kunnen vinden, besluiten we eerst naar Finnøy te varen en de volgende dag naar Ona. In Finnøy zijn we het enige jacht en we liggen er heel comfortabel.

We naderen Ona

We naderen Ona

 

Alle ruimte op Ona :-)

Alle ruimte op Ona 🙂

De aanlegplaatsen op Ona blijken de volgende morgen natuurlijk allemaal vrij te zijn. Dat had ik ook wel kunnen vermoeden zo vroeg in het seizoen. Een wandeling over het eiland leert dat er helemaal niets veranderd is sinds 2015, of zelfs niets in de  20 jaar sinds 1999. De butikk gaat pas open nadat de veerboot een aantal passagiers heeft afgezet. Brood dat we nodig hebben wordt er niet verkocht, dus dat wordt bakken.
 
 

Weer keurig geverfd en van verre zichtbaar

Weer keurig geverfd en van verre zichtbaar

Bijna dezelfde foto in 2015

Bijna dezelfde foto in 2015

Als ik rond de middag de reis voor morgen plan zie ik dat de wind dan veel ongunstiger is. Meer wind en tegen, terwijl vandaag er minder wind staat en achterlijk is. We besluiten te vertrekken om over de Hustadvika, een onbeschermd ondiep gebied  langs de kust, naar Kristiansund te varen.  Ergens iets voorbij de helft zien we Hestskjæret al van verre. Het vuurtorentje  is weer goed onderhouden. We zagen het gebouwtje in 2015 in een veel minder goede conditie. 

Rond zes uur ’s middags maken we vast aan de gastensteiger in Kristiansund. De zeilen hebben maar een uurtje gestaan en hebben nauwelijks een bijdrage geleverd.

 

We blijven een dag in Kristiansund liggen. Goed om weer eens even lekker te douchen, een wasje te doen en wat boodschappen te halen. Nog steeds is het waardeloos zeilweer: wind uit het noordoosten en minder dan 10 knopen. De keuze om donderdag of vrijdag verder te gaan valt op donderdag omdat we vrijdag stevige regenbuien kunnen verwachten.De windsterkte die zowel door YR.no als Windy als de gribfiles rondom 10 knopen zijn aangegeven is echter veel sterker. Bijna driekwart van de 50 mijl naar Børøysund zien we 16 tot 20 knopen op de teller en de wind komt pal van voren. Bovendien hebben we het grootste gedeelte ook de stroom nog tegen. We proberen dicht onder de kust van Hitra te varen omdat qua windrichting de golven daar iets vlakker zijn, maar dat baat weinig. Pas de laatste 10 mijl zien we de wind terug zakken naar rond de beloofde 10 knopen. Pas om 6 uur ’s avonds maken we vast aan de steigers in Børøysund.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2019 Noorwegen.