Oversteek Noorwegen

De tochtGegevens
 
Vertrek Peterhead Schotland: za 25 mei 2019 06:00 uur
Aankomst Kleppevika Noorwegen: zo 26 mei 2019 22:00 uur
Afstand 271 zm van tot nu toe 712 zm
Duur 40 uur Gem snelheid 6,77 kn/uur

  

De oversteek

Zaterdagmorgen 25 mei 2019 varen we om 6:15 ’s morgens tussen de havenhoofden van Peterhead.  De lucht is zwaar bewolkt en het waait eerst zwak maar iets verder van de kust trekt de wind aan naar 13 kn.  de zeilen beginnen lekker mee te trekken, we zetten de motor uit en de snelheid loopt dan al snel tot boven de 7kn. Hoewel we de windvaan hadden kunnen gebruiken zetten we toch de Raymarine 1000 op de windvaanstuurinrichting omdat we zo een stabieler koers varen met de ruime wind overbakboord.

 

Eerste boorplatform dwars

Eerste boorplatform dwars

Om 11:00 uur hebben we het eerste platform dwars. Een oranje bevoorradingsschip ligt precies op onze koers. Volgens de AIS gegevens stoomt de boot met 0,1 a 0,2 kn maar de boot blijft precies op onze koerslijn en de CPA blijft 0,1 zm over bak of stuurboord. Uiteindelijk verleg ik de koers maar een graad of 5 noordelijker en als ik hem voorbij ben vaart hij weg. Het leek wel pesterij want veiligheid is geen item omdat ik meer dan een mijl  buiten de ‘restricted zone’ voer, maar het zal wel inbeelding zijn geweest.

De hele morgen varen we met gem 17 kn wind en de bootsnelheid ligt tussen de 7 en 8 kn, maar voor in de middag zwakt de wind af naar zo’n 13 kn en daarmee zakt de snelheid ook een knoop en zo blijft het de rest van de reis tot bij de Noorse kust waar de wind weer aantrekt tot gemiddeld zo’n 19 kn.

Brae B 16/7A

Brae B 16/7A

Rond middernacht als we op een afstand van zo’n 2 zm vanaf het platform Brae B 16/7A  zijn krijg ik een marifoon oproep “Horizon Quest, are you keeping the right course?“. Ik lig prima op de koerslijn  die  een ietsje ten noorden van de ‘restricted area’ langs loopt. “Yes sir, my course line is just north of the ‘restricted area’, but thanks for the message! “.  “Oke, Horizon Quest, it was just an attention call. Have a pleasant trip“. Voor de gemoedsrust van de guard verleg  ik de koers toch iets noordelijker, we varen immers ruim.
 

Mededeling van KPN

Mededeling van KPN

Hierna komen we alleen nog dicht langs de Balder site na 40 zm, maar bij het platform produceert mijn telefoon plotseling een piep. Hoe is het mogelijk 100 zm van de kust. Jawel een sms van KPN, er kan gebeld worden. Voor bijzondere omgevingen worden echter ook bijzondere prijzen gevraagd. Ik laat het downloaden van nieuwe gribfiles maar even achterwege
 

De rest van de tocht tot aan de kust zien we alleen maar water en platformen op erg grote afstand. Uitgezonderd de schepen die vlak bij de boorplatformen liggen of varen zien we welgeteld 2 zeeschepen en een mega vissersboot. Op de AIS monitor heb ik het ‘Off shore’ profiel ingeschakeld met onder andere een erg ruime guard cirkel. Het AIS alarm wordt dan al geactiveerd als schepen of booreilanden nog op grote afstand zijn. In een hoekje in de kuip dut ik af en toe even in. Om resp 2 en 3 uur in de nacht trek ik het eerste en daarna het tweede rif in het grootzeil omdat de wind in het 5 Bf gebied terecht komt en niet meer achterlijk maar dwars inkomt.

Vanaf zondagmorgen komt de wind echt uit het noorden maar wel met mate, zo’n 12 knopen. We zeilen dan 60 graden aan de ware wind  en  dat komt de snelheid niet ten goede. Het gemiddelde dat mooi boven de 7 knopen lag daalt gestaag tot onder de 7. Om 15:00 uur zijn we aangeland in het gebied met weinig wind en motorzeilen we twee uurtjes. Daarna trekt de wind weer aan, en dichter bij de kust hebben we de 5Bf weer goed te pakken maar ook iets hoger en met 50 graden aan de ware wind zeilt het niet erg lekker meer.  Als we wat van de koers afdwalen naar het zuiden laten we de motor  met 1400 toeren meetrekken om in de buurt van 6 knopen te blijven en de hoogte te houden. We zijn blij als we in de beschutting van de Korsfjord komen en een paar mijl verder is van de harde wind niet veel meer te merken. We maken iets na tienen in de avond vast in het haventje van Kleppevika, waar we twee keer eerder zijn geweest.

De overtocht van 271 zm heeft 40 uur geduurd en de gemiddelde snelheid was 6,77 kn/uur.

De Korsfjord, vanaf onze ligplaats in Kleppevika

De Korsfjord, vanaf onze ligplaats in Kleppevika

 

Het is best nog koud, nog sneeuw op de bergen

Het is best nog koud, nog sneeuw op de bergen

 

 Snelheidsgrafiek van de oversteek

Snelheidsgrafiek van de oversteek

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Naar Noorwegen.

One Response to Oversteek Noorwegen

  1. MH schreef:

    Eindelijk iets van blauwe luchten! Gaaf die filmpjes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.