Winterreparaties oké?

 

Plotter – Radar – AIS

De combinatie van de C80 en bijbehorende  radardome als vervanging van de A70 plotter en de separate Furuno 1723 radar is een goede verbetering. Hoewel we dit jaar maar  twee keer in de mist hebben gevaren heb ik meerdere keren geëxperimenteerd met de radar/plotter combinatie om ervaring te krijgen en te houden. Omdat kaart, radar en AIS informatie nu naast of over elkaar kan worden afgebeeld zijn de radarbeelden met meer zekerheid te interpreteren en dat geeft een beter gevoel tijdens mist. Waar we op de Furuno vroeger een vlekje zagen, zien we nu onder de cursor een bootje en de bijbehorende AIS informatie. Hetzelfde geldt voor boeien en landmassa’s. Ook helpt het b.v. om de goede instellingen voor gain, rain, waves  e.d. in te stellen.

De koelkast

De foutcode op de koelkast als gevolg van een schijnbaar te lage spanning heeft zich niet meer voorgedaan. Wat uiteindelijk de oplossing is geweest is onduidelijk, de dikkere bedrading of de toegepaste DC-DC converter die de koelkast laat functioneren op 25V ipv 12V.

De verandering heeft echter wel iets anders tot gevolg gehad. Het inschakelen van de koelkast heeft er een paar keer voor gezorgd dat alle navigatie apparatuur uitviel. Blijkbaar beïnvloedt de inschakelpiek de 12V voedingselektronica van de navigatie apparatuur. Ik heb daar vanuit mijn elektronica opleiding wel een verklaring alsmede een oplossing voor. Een klusje voor de komende winter dus.

Het Reddinglicht

Het strobelicht

Het strobelicht

Het ALLPA „Life buoy“ reddingslicht met Nylon beugel L1944035. Volgens EU Marine Dir.96/98EC-98/85EC. MED approved, dat na de reparatie deze winter weer zo geweldig flitste blijkt niet tegen de kou te kunnen. Diverse keren probeerde ik of het ding nog flitste en even zovele keren was dat niet het geval. Zo gauw het ding korte tijd in de kajuit had gelegen kwam het licht weer tot leven en ging weer flitsen. Door middel van meerdere metingen heb ik geconstateerd dat het geen contactprobleem is maar dat het probleem opnieuw op het elektronicaprintje moet worden gezocht. Ondermaats ding dus, en dat wordt verkocht als ‘approved’ reddings- en veiligheidsmiddel!  

De grote vraag, zal een  ‘Solas en Wheelmark’ approved reddingslicht beter zijn?


Navigatieverlichting

De (motor) navigatieverlichting geeft erg veel licht dankzij de rode, groene en koelwit gekleurde LED vervangingslampen. Vroeger nooit een punt, maar nu moeten we de vlag ’s nachts wegnemen of in het achterstag knopen vanwege de (hinderlijke) lichtreflecties van het witte spiegellicht op de wapperende vlag.

Overige refit zaken

De rest van de refit punten zijn we min of meer vergeten, dus dat heeft gewerkt. Geen boilerslang problemen meer, de blokken met vernieuwde schijven lopen goed, de draglink tussen stuurwiel en roer is weer geheel spelingvrij.  Af en toe een puts water in de bilgeput liet steeds een perfect werkende bilgepomp zien.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2019 - Noorwegen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.