Trøndelag

 

Børøysund – Kuringsvågen,Revsnes,  7 juni 2019,  39 zm
Kuringsvagen – Bessaker, 8 juni 2019, 17 zm
Bessaker -Ottersøy, 9 juni 2019, 46 zm

 

 

Børøysund – Kuringsvagen

 Ons doel vandaag

Ons doel vandaag

Vanuit  Børøysund  gaat de tocht vandag naar Kuringsvagen bij Stokksund, voor ons een erg bekende plek omdat we er al diverse keren zijn geweest, o.a. toen we in 2005 daar een deel van de verstaging van de vorige boot hebben vervangen.

in Børøysund is een steiger met een dieselpomp met kaartautomaat. Daar willen we de dieseltank bijvullen, maar willen en kunnen zijn twee verschillende dingen. Het is bijna laag water en  achteruit varend geeft de dieptemeter al 2.4 meter aan als we er nog lang niet zijn. We varen weer weg omdat we zeker weten dat we Kuringsvågen deze dag wel zullen halen.

Buiten de haven zet ik het eerste waypoint verkeerd en we maken een kleine omweg voordat we de juiste richting te pakken hebben. We zeilen want het waait zowaar 14 knopen uit het westen en dat is halve wind. We zien meer dan 7 knopen op het log en hopen dat het zo mag blijven vandaag. Ik weet echter dat de wind al snel zal afnemen en dat we later op de dag regen zullen krijgen. Deze keer hebben de weerdeskundigen het goed. Hoewel de zeilen nog een tijdje staan zakt de wind gedurende de reis helemaal weg en regen komt daarvoor in de plaats. 

Onderweg heb ik zowaar de gebruiksaanwijzing van de C80 plotter nodig om bepaalde zaken op de plotter af te beelden, iets dat maar zelden voorkomt.  Er is nog een andere uitdging: ik moet gaan uitzoeken op welke wijze filters in het nmea netwerk moeten worden ingesteld, want diverse meldingen worden herhaald afgebeeld, nadat ze al zijn bevestigd. Als voorbeeld: nadat het bericht ‘Waypoint bereikt‘ is bevestigd verschijnt deze boodschap nog zeker wel 3 tot 5 keer kortstondig op de plotter, gepaard met de bijbehorende irritante piepjes. Bevestigen hoeft dan niet meer maar het is vervelend. 

Ook hier stijgt en daalt het water behoorlijk

Ook hier stijgt en daalt het water behoorlijk

De vraag waar we kunnen tanken wordt beantwoord met de Embark app van C-map. Deze app geeft netjes aan dat bij Coop in Stokksund getankt kan worden. De Navionics app is onbruikbaar, in ieder geval langs de Noorse kust. ‘Restaurants & Bars‘ of ‘Shops‘ geven een rijtje resultaten, maar als het om ‘Fuel‘ of ‘Repairs‘ gaat is het resultaat in vrijwel alle gevallen ‘Sorry, geen resultaat‘. Voordat we de laatste mijl naar Kuringsvagen afleggen maken we dus maar even vast bij Coop om daar een behoorlijk aantal litertjes diesel  in de tank te gooien. In Kuringsvagen ligt slechts één  zeilboot die wat later vertrekt, maar we krijgen al snel gezelschap van een Engels jacht.

Op dit zelfde schuurtje zagen we in 2005 voor het eerst stokvis. Ook nu hangt er iets.

Op dit zelfde schuurtje zagen we in 2005 voor het eerst stokvis. Ook nu hangt er iets.

 

Kuringsvagen – Bessaker

De tocht van Kuringsvgen naar Bessaker is motoren tegen de wind en de stroom in. Hoewel het slechts 17 mijl is vinden we het prima dat we er zijn, temeer omdat het ook nog erg regelmatig regent. Het Engels jacht dat vrijwel gelijk met ons vertrekt had het na 10 mijl al gezien en gaat op een ankerplekje bij Roan achter zijn anker liggen.

Breien staat hoog in het vaandel. Ze breien hier zelfs boten.

Breien staat hoog in het vaandel. Ze breien hier zelfs boten.

In Bessaker leggen we aan bij de Matkroken supermarkt die daar wat ligplaatsen heeft en waar we in 2012 een paar dagen lagen. De eigenaar van de supermarkt is een Nederlander waar we toen regelmatig mee gesproken hebben. We zijn benieuwd of hij ons nog herkent en wij hem. Als ik in de winkel kom kijken we elkaar aan en er is direct  herkenning. Hij komt direct op ons af en we frissen onze geheugens weer even op. Jammer genoeg is zijn Russische vrouw met hun aangenomen twee dochtertjes naar Rusland terug omdat er paspoort problemen zijn. 

Een panorama vanaf de berg

Een panorama vanaf de berg

Bessaker -Ottersøy

Van Bessakker naar Ottersøy is een tocht van 46 zm. Een deel van de route is nog tussen rotseilandjes maar vanaf Saetervika  tot aan Rørvik varen we over de Folda, een gebied zonder bescherming vanaf de zeezijde. Deze keer is het rustig en met gemiddeld 7 knopen wind komen we prima over deze vlakte. 

Een bijzonder moment beleefden we toen een reusachtig grote vinvis vlak bij de boot opdook en even zo snel weer was verdwenen. Het beest had minstens een lengte van een meter of zes à zeven. Jammer genoeg zag ik het best  te kort om met mijn ongeoefend oog een goede omschrijving te kunnen geven. Wat heel duidelijk is dat de afmetingen van dit dier vele malen groter waren dan de bruinvissen en andere dolfijn-achtigen die we met regelmaat hebben gespot. 

De brug bij Rørvik

De brug bij Rørvik

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2019 Noorwegen.