De motor start moeilijk
Als we tijdens de havendag in Silda de boot even willen draaien krijgt Hilda de motor niet gestart. Pas na twee keer erg lang doorstarten slaat de motor aan. Er valt ons verder niets op, geen rookwolken of wat dan ook. Edoch, we waren helemaal gewend aan: sleutel draaien, voorverwarmen en lopen. Het bevalt me niets.
De volgende morgen start ik zelf en dan gebeurt hetzelfde. Door mijn hoofd schieten de woorden: ” Houston, we have a problem”. Hoewel de motor nu normaal stationair draait laat ik in gedachten de startprocedure nog even aan me voorbijtrekken. En dan realiseer ik me dat ik de uitslag van de 12V meter tijdens het voorgloeien niet heb zien terugzakken, zoals dat normaal wel het geval is.
Als er niet wordt voorgegloeid, zou dat een verklaring kunnen zijn voor het het moeizaam starten. We vertrekken nog niet en met de universeelmeter doe ik een aantal metingen. Mijn “We have a problem” gevoel wordt behoorlijk versterkt als ik tijdens het voorgloeien wel degelijk spanning meet op de gloeipluggen. Op de volgende (anker)plek wil ik de metingen nog eens over doen omdat ik mijn bevindingen nauwelijks kan geloven want ik vrees de oorzaak te weten. Wegkomen vanaf dat ankerplekje zal wel lukken want met wat doorstarten krijgen we de motor immers wel aan de praat.
In het haventje van Botnane aangekomen hoeven we niet te gaan ankeren, want er is een kleine drijvende steiger. Voor de HQ is het steigertje eigenlijk net te klein, maar met springen ligt de boot toch wel goed vast. Daarna herhaal ik mijn metingen met verwijderde bedrading en ik meet vier kapotte gloeipluggen. Ik kan me het bijna niet voorstellen, maar ik weet dat mijn meetmethode goed is. Door verhalen op internet over het moeizaam vervangen en mogelijk afbreken van de pluggen word ik allesbehalve vrolijk.
Contact met de leverancier
Ik bel dealer Drinkwaard in Sliedrecht om advies te vragen. Gelijk als bij de oliestop problemen in 2015 is het contact ook nu weer weinig accuraat. Zelf bel ik twee keer maar er is steeds niemand beschikbaar. Ik zal worden teruggebeld en ik wacht. Vijf minuten voor sluitingstijd bel ik opnieuw en na heel veel aandringen krijg ik iemand aan de lijn.
Gloeipluggen die afbreken?
“Hem nog nooit overkomen. Met een universeelmeter een defecte gloeiplug bepalen? Geen idee. Zijn methode: 30 seconden voorverwarmen, pluggen eruit schroeven, indien bruine kleur oke, indien zwart defect”. Over professionaliteit gesproken: meten is weten!
Waarom 4 pluggen gelijktijdig kapot?
“Het relais is misschien blijven hangen.” (Even intensief meedenken en veel interesse kan ik niet bespeuren).
Eigenlijk ben ik nog niet helemaal overtuigd van vier kapotte gloeipluggen. Ook een goede vriend raadt me aan de pluggen eruit te draaien en voelen of ze warm worden tijdens voorgloeien. Gezien de mogelijkheid van afbreken draai ik de gloeipluggen op zo’n eenzame plek absoluut niet uit het motorblok. De opmerking over het relais trek ik na. De bedrading, het relais, het startslot, alles ziet er prima uit en mijn metingen leveren ook geen afwijkingen op.
Drinkwaard kan zo nodig 4 nieuwe pluggen naar ons opsturen, maar pakketjes ontvangen in het buitenland is ons eerder erg slecht bevallen en daarvoor kies ik niet zo snel.
Ik besluit om op zoek te gaan naar een marine servicebedrijf. Om zeker te zijn dat we kunnen vertrekken als wij dat willen, starten we om de drie uur de motor even zodat het blok voldoende warm blijft. Experimenteren leert ons dat starten zonder voorgloeien met een tussentijd van 6 uur ook voldoende is.
Omdat de dealer locator op hun site niet werkt bel ik Craftsmanmarine.com/nl de volgende dag. Het is opnieuw Drinkwaard, maar ik krijg een Noors telefoonnummer. Het blijkt van iemand te zijn die al lang geen dealer meer is, maar van hem krijg ik wel 2 andere nummers. Het eerste nummer levert me een bandje op maar op het andere nummer krijg ik iemand te pakken die zegt me te kunnen helpen. Ik spreek af naar zijn bedrijf in Rabbholmen bij Bekkjarvik te komen, hoewel dat wel 120 zm zuidelijker is. Er valt weinig meer te doen dan wachten op de volgende dag.
De eerste dag van de tocht naar Rabbholmen trekken we even stevig door: 88 zm. De rest van de 120 zm is voor de volgende dag.
Bij aankomst liggen de pluggen in originele Craftsman verpakking al klaar. Mijn vraag over een afbreekrisico wordt beantwoord met “dat hoop ik niet“, maar ook met “de motor is warm, nog behoorlijk nieuw, dus dat zal niet gebeuren“.
Met poetspapier en stofzuiger maak ik de omgeving van de pluggen super schoon voordat ik ze verwissel. De pluggen gaan makkelijk los en het wisselen is eigenlijk een fluitje van een øre.
Na betaling van 590 Nkr (€59) is het probleem weer verleden tijd.
Het ‘waarom’ van gelijktijdig 4 defecte pluggen is een raadsel. Het blijven hangen van de startsleutel in de ‘voorgloeien’ stand kan eigenlijk de enige verklaring zijn, maar pogingen om dit te simuleren zijn op geen enkele manier geslaagd.
Lovell zei in de Apollo-13 missie echter: ” Uh, Houston, we’ve had a problem” en dat kan ik na ons vertrek bij het marine servicebedrijf (en na een behoorlijk lange periode) nazeggen.