12V voorziening

BeschrijvingSchema

De 12V voorziening aan boord van de Trintella bestaat uit drie bronnen:

  • 2 x 225 Ah AGM accu’s (Mastervolt) tbv apparatuur, verlichting, etc
  • 1 x 120 Ah Gel accu (Victron) tbv motorinstrumenten en het starten
  • 2 x 100 Ah AGM accu’s (Vetus) tbv de boegschroef

De twee service accu’s staan , evenals de twee  boegschroef accu’s  parallel geschakeld. Alle accu’s kunnen dmv hoofdschakelaars geheel worden geïsoleerd van de verbruikers. Met een dubbele schakelaar worden service accu’s en startaccu gelijktijdig uitgeschakeld. Een tweede hoofdschakelaar ontkoppelt de boegschroef van de accu’s. In noodgevallen kunnen de service accu’s en de startaccu met behulp van een separate schakelaar parallel worden geschakeld, met als doel de serviceaccu’s te gebruiken om de motor te starten.

Het laden van de accu’s gebeurt op verschillende manieren:

  • Een dynamo van 110 Amp op de motor laadt alle accu’s via een Victron Argofet 100-3 laadstroomverdeler
  • Een Victron Atlas 12/1500/50 acculader/inverter combi kan de service accu’s laden als er walspanning beschikbaar is.
  • Een Victron Bluepower 12/25 acculader kan de startaccu en boegschroefaccu’s laden als er walspanning beschikbaar is.
  • Een 30A windmolen is alleen aangesloten op de serviceaccu’s
  • Een ‘losse’ 7A  acculader kan in nood gevallen accu’s laden

Situatie 2009,  in 2013 aangepast (zie tekst) 12v-voorziening

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Trintella 42.

One Response to 12V voorziening

  1. Monique schreef:

    moet een beetje glimlachen dat je dit allemaal op je website zet!

Laat een antwoord achter aan Monique Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.