Gegevens Trintella 42

Afmetingen en bijzonderhedenBijzondere indelingHistorische foto

 

“Horizon Quest NED 2985”

Belangrijkste kenmerken van de Trintella 42

Belangrijkste kenmerken van de Trintella 42

Bouw:
 Jachtwerf Anne Wever ‘s Hertogenbosch
 Bouwjaar:           1983
 Bouwnummer:   1154
 Ontwerp :            E.G. van de Stadt
 Romp:                  Polyester
 Basis osmose bescherming: 1983 
      (Sikkens Heavy Coat - epoxy basis)
 Nieuwe Osmosebescherming 2009
 Ramen/luiken:  GEBO (2009)
 Tanks: 250 L water en 300L diesel
Indeling : 
Zieger layout: voor= dubbel bed met toilet
 Dinette, bar en grote kaartentafel
 Twee achterhutten met 1x douche /toilet
Motor:
Craftsman CM42.2 42 Pk
Basis: Mitsubishi 4-cyl blok
Mast:
 Proctor mast sn: T 922043C 
       dubbele  zaling en kotterstag
 Neerhouder: Selden met gasveer
 Jockeypole: Proctor
 Lazybag
Sieger Layout TR 42

Zieger Layout TR 42

Lieren:
 2 x Lewmar 40ST en 1x Lewmar 42ST rond de mast
 1 x     Lewmar 16ST op mast als reeflier
 2 x    Lewmar 42ST onder sprayhood
 2 x    Lewmar 55ST schootlieren
Zeilen:
 Grootzeil Halsey/deVries (2020) doorgelat  en Harken karren
 Genua 135% Halsey/deVries   (2015)
 Gennaker M-Sails(2015)      133 m2
 High Aspect Gaastra (1993?)   47 m2
 Genua 3 Doyle (2003)          33 m2
 Stormfok Gaastra (1993?)        18 m2

Onze Trintella heeft een zogenaamde Zieger Layout. Deze binnenindeling is ontworpen door Dieter Zieger die ook een dergelijk jacht bij Trintella aanschafte, de ‘Bieber’. Hij was interieurontwerper en vroeg bij de werf of hij niet zelf  het interieur mocht ontwerpen. Op deze manier zijn de mooie ronde vormen ontstaan. De kaartentafel werd gesitueerd aan sb zijde in het breedste deel van het jacht naast de dinette. Hierachter werd een douche en toilet aangebracht. Op de plaats van het voormalige toilet en de grote bakskist aan sb werd een tweede dubbele achterkajuit getekend.

Sieger Layout TR 42

Zieger Layout TR 42

De opdrachtgever en eerste eigenaar van deze Trintella 42 liet bij het ontwerpbureau Van de Stadt ook een wijziging  in de standaard deklayout van dit jacht aanbrengen omdat de eigenaar met deze boot wedstrijden wilde varen. De boot werd o.a. voorzien van dubbele genuarails en uitgebreide spinnaker voorzieningen. Verder werd de mast verlengd en er werd een diepere kiel geplaatst.

De onderstaande foto werd in de 80-er jaren afgebeeld in een van de verkoopfolders van de Trintellawerf. Onze HQ is gestart met de naam “Flying Forty II” en had Cowes als thuishaven. In 1991 werd de boot ingevoerd in Nederland ofwel, er werd er BTW voor betaald. Waar de boot in Nederland werd neergelegd is me niet helemaal duidelijk, maar op de spiegel ontdekte ik contouren van de naam Ketelhaven onder de naam Breskens.

FlyingFortyAlsEngelseBoot

De Horizon Quest (toen nog Flying Forty II) als een ‘Engels’ jacht

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Trintella 42.

3 Responses to Gegevens Trintella 42

  1. Jaap Lub schreef:

    Hallo Henk en Hilda,

    Ook wij zijn de trotse bezitters van een Trintella 42 (naam is Kim ) en doen net zoals jullie, zomers weg en in de winter zijn we thuis. ( Enkhuizen).
    Nu hebben we het plan om komend seizoen richting Lofoten te gaan. We zijn bekend met de zuidkust en de westkust tot aan Statt. Noordelijker zijn we nog niet geweest. Wat ik graag van jullie wil weten zijn de haventarieven inderdaad zo duur. Ik hoor daar allerlei spookverhalen over. Zuidkust en onder Statt, waren legio ankerplaatsen waar we ook meestal gebruik van maakten. Hoe is dat Noordelijker???

    Met vriendelijke groet

    Jaap Lub

  2. Klaas en Tea schreef:

    Hallo Henk en Hilda.
    Fijn dat we op de hoogte kunnen zijn van jullie reis. Een goede reis en tot mails!
    Hartelijke groeten van Klaas en Tea.

  3. Adelheid Greven schreef:

    Dag Henk en Hilda,
    In de voorbereiding van een zeilreis naar de westkust van Noorwegen ben ik googelend op jullie website gekomen. Zéér interessant! Ik probeer alle relevante blogposts door te nemen en maakt nota’s van jullie ervaringen en tips. Ik wou eerst zeggen: persoonlijke belevingen zijn sprekender dan een kaart of pilot, maar eigenlijk zijn het vooral erg waardevolle aanvullingen op kaarten/pilots. De ervaring, de beleving is bijzonder boeiend. Veel hangt ook af onder welke weersomstandigheden je bepaalde plekken aandoet natuurlijk. Dankjewel alvast voor alle nuttige info! Ik heb er veel aan!
    Groetjes van sy Pat Panick
    Adelheid en Stanislas
    http://www.patpanick.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.