De volgende morgen, maandag 27 juli 1981, is het weer gelukkig stukken beter. Voor vertrek halen we nog even wat Deens geld bij een bank. Achter de balie probeert een jongedame in haar beste schoolengels iets uit te leggen maar krijgt na drie zinnen zo de slappe lach dat een collega ons verder helpt. We hadden op Helgoland de rode benzinecontainer voor de buitenboordmotor voor het laatst bijgevuld en daarom zorgen we ervoor dat we weer met vol gaan vertrekken. Ook slaan we weer wat ‘verse’ boodschappen zoals brood, melk en dergelijke. In ons klein scheepje hebben we maar weinig ruimte voor grote voorraden, maar toch hebben we bijvoorbeeld vlees dat we zelf hebben laten inblikken en gedroogde groenten bij ons. Ook bakken we af en toe ons eigen brood in een ‘oventje’ dat bestaat uit het deksel en de twee grootste pannen van ons kampeersetje.
Bij vertrek rond de middag staat er een zwakke oostelijke wind. De zon schijnt en het is warm. Ideaal ‘motorweer’ dus. Nadat we de spoorbrug gepasseerd zijn ligt 500 meter verder een verkeersbrug. Om één of andere reden ons onbekende reden wordt de brug niet en na een tijdje wat rondjes draaien worden we door de brugwachter vanuit zijn hoge post naar de kant gedirigeerd. Daar ontwaren we een groep andere wachtenden en die vertellen ons dat er werkzaamheden worden uitgevoerd. Na ruim twee uur wachten gaat de brug open, maar tegen die tijd is er geen zuchtje wind meer. We varen door tot in de vooravond, en eten onderweg ons avondeten dat Hilda al varende heeft klaargemaakt. In de jachthaven van Hals dat aan de Oostzee kant van de Limfjord ligt maken we vast.
We zien hier ook de twee andere Nederlandse jachten terug die we ook al in de buurt van Nykøbing zagen. Van een kennismaking komt niets terecht omdat de ‘Manon’ ons buurschip in Harlingen de haven binnen komt varen. Zij zijn een week eerder dan wij vertrokken en hebben onderweg nogal slecht weer gehad. Fer en Ien hebben ruim 48 uur aan één stuk doorgevaren van Vlieland naar Sylt en dat is hen niet in de kouwe kleren gaan zitten. Een tussentijds zakelijke tweedaagse reis van Fer naar Engeland heeft ook nog eens bijgedragen aan de langere reisduur. In tegenstelling tot onze Zweedse bestemming zullen zij zo snel mogelijk via de oostkant van Jutland naar het Kieler kanaal gaan varen.
Het is een genoeglijke avond en we constateren dat een reis met meerdere schepen toch wel erg plezierig kan zijn.