Lauwersoog – Helgoland

 

Lauwersoog – Borkum, zo 19 juli 1981

De tol voor rustig slapen moet de volgende morgen worden betaald. Als we om half zeven vertrekken zijn we te laat om het hele eind naar het wijde water van de stroom te profiteren. De wind is NW 5Bf en het kost vier en half uur om met wind en stroom tegen het Westgat uit te komen, maar na de WG2 is alle leed geleden en Oostwaarts gaat het uit de kunst. Binnen 5 uur leggen we de resterende 25 mijl af. Op Borkum hebben we een genoeglijke avond met een fijn stel mensen die bij ons aan komen liggen. Na twee lange  dagen varen rennen de kinderen de hele avond rond.

 

Borkum – Langeoog, ma 20 juli 1981

Deze morgen kunnen we wat later opstaan omdat we met hoog water de priel onder Borkum moeten nemen.  Als we om kwart voor elf wegvaren zijn we nog drie uur voor hoog water. Zonder aan de grond te geraken kunnen we ongestoord doorvaren. Een ander jacht dat 10 cm dieper steekt dan onze 1.2 meter blijft achter. We varen verder, zuidelijk van Juist en Memmert, langs dezelfde prikken als waar we vorig jaar langs zijn gevaren. Via het Busetief en de Dovetief komen we op zee boven Norderney. Tegen half zes bereiken we de uiterton ‘Accumer Ee’ en buigen af naar het zeegat tussen Baltrum en Langeoog. Omdat we de stroom inmiddels tegen hebben gaat het de laatste 10 mijl niet hard. Het is dan ook al tegen achten als we vast maken aan de drijvende steiger in de haven van Langeoog. Zelfs in het hoogseizoen is er voldoende plaats voor passanten.

 

Langeoog – Helgoland, di 21 juli 1981

De weerberichten voor deze dag zijn niet gunstig voor wat betreft de wind. Er wordt zwakke wind voorspeld, zowel door Scheveningen radio als door Norddeich radio. Het wordt ok wel duidelijk als we de letterlijk op de stroom naar buiten drijven. Het is bovendien zo mistig dat de tonnen nauwelijks te onderscheiden zijn. Gelukkig klaart het na een uur of twee dusdanig op dat we wat peilingen kunnen doen om het gegist bestek te controleren. We hebben gepland om eerst de aanvaarroute naar de Jade over te steken en pas daarna een noordelijke koers aan te houden naar Helgoland. We lopen toch de boei aan waar we de koers naar hadden uitgezet en dat verbaast ons eigenlijk omdat de wind bijna geheel is gaan liggen en we een lange tijd hebben gedobberd. Met af en toe de motor bij bereiken we halverwege de middag Helgoland nadat we het 14 mijl van te voren al op de horizon zagen liggen.

Zo mistig het ’s morgens ook was, zo helder is het later op de dag. We maken een lange wandeling over het 60 meter hoge eiland. De vele vogels op de smalle richels zijn een prachtig gezicht. Vanaf de hoge rotsen kunnen we ook goed de cruiseschepen zien met de vele toeristen die belastingvrije inkopen komen doen.

Het wordt weer eens bewezen dat het verstandig is om alle zaken van tevoren goed te regelen. Volgens kennissen zouden  waterkaarten op Helgoland veel goedkoper kunnen worden aangeschaft. Welnu, alle mogelijke kaarten zijn op voorraad, behalve detailkaarten van de Deense westkust. “Al weken uitverkocht, mogelijk aan het begin van de volgende week” . Wij prijzen ons gelukkig met het Boek ‘Segeln in Dänemark’, aanbevolen door Datema Delfzijl. In dit boek worden onder andere de aanvaar routes van de hele Deense westkust redelijk goed beschreven

 

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1981 - Zweden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.