20 – 22 juni 1992 Rastaholm – Lickersham (Gotland)
Na ‘een dagje Stockholm’ draaien we de boeg weer zuidwaarts en beginnen we aan de terugweg. Eigenlijk hebben we in Stockholm alleen een paar major toeristenattracties gezien en daarmee zijn we meer dan tevreden. We hebben veel meer zin in zeilen dan nog meer stad.
Als we weer willen wegvaren, nadat we in Södertälje boodschappen hebben gedaan, komt de motor niet op toeren en slaat uiteindelijk af. Het ziet er naar uit of er een brandstof probleem hebben. Ik ga na wat er aan de hand kan zijn. Het blijkt dat de ingang van het groffilter verstopt zit met iets ondefineerbaars, ik kan niet herleiden wat het is. Nadat het euvel verholpen is start de motor vlot en blijft doorlopen. We kunnen dus vertrekken.
Via de betonning varen we naar het eiland Fifång waar we in de noordelijke natuurhaven eerst ankeren en later met een lange landvast aan de rotsen vastmaken. Het is de eerste keer dat we in een omgeving komen waar we het wagen om zo dicht bij een rotsige kant komen. We verkennen de plek waar we later aan de rotsen vastmaken met de bijboot om er voor te zorgen dat we de harde bodem niet met de kiel raken. Het is een schitterende omgeving en we genieten met volle teugen van dit plekje.
Zondag de 21e juni vertrekken we weer met bestemming Lickershamn op Gotland. Met een W/SW wind van ruim 5 Bf starten we met goed zeilweer maar onderweg komen er regelmatig behoorlijk zware buien over. Later zwakt de wind af en helaas moet de motor ons de laatste 4 uur helpen want we willen niet in het donker bij Lickershamn aankomen. Het wordt ’s avonds kwart voor tien, maar er is dan nog meer dan voldoende licht. Over de afstand van 70 zm doen we twaalf en half uur en de gemiddelde snelheid komt hiermee op 5,6 mijl.
We blijven een dagje in Lickershamn en bezoeken de Rauka’s in de buurt van de haven. Een Rauka is een steenkolom die na verwering van het omliggende kalk is blijven staan en komt overal op Gotland voor.