Route 1993

In minder dan 4 weken kan er toch een leuke reis worden gemaakt

Nadat de laatste klusjes zijn afgewerkt en proviand is ingeslagen varen we zaterdagavond 19 juni 1993 nog van Makkum naar Kornwerderzand.  Zondag varen we via het Wad het Zuider Stortemelk uit en houden zo goed mogelijk de 5 graden meridiaan aan om naar Noorwegen te zeilen. De wind blijft de hele overtocht zo rond de 5 Bf waaien, maar in het gebied Utsira Zuid komt de meter ook regelmatig boven de 30 knopen. Langs de Noorse kust moeten we lange slagen maken en woensdagmiddag de 23e ter hoogte van  Tananger vinden we het welletjes.

Varend onder de Preikestolen

Vrijdagmorgen 25 juni vertrekken we weer en varen langs Stavanger naar de Lyse Fjord waar we onder de ‘Preikestolen’ omkeren en terug varen naar Forsand, een haventje aan de ingang van de Fjord.

Zaterdag de 26e is er weinig wind en  komen we niet verder dan Kopervik in de Karmoysund. De volgende dag gaan we naar Siggjavåg op Bømlo.

Maandag de 28e bereiken we Bergen via de Stokksund, de Selbjörnsfjord, de Lange Nuen en de Raunefjord. De stroomsterkte in de Vatlestraumen, een paar mijl voor Bergen valt nog even dik tegen, daar hadden we geen rekening mee gehouden. Het is al een eindje in de avond als we afmeren aan de Bryggen in de Vaagen. De daarop volgende dagen bezoeken we een aantal toeristische attrakties. Geweldig vonden we het mooie uitzicht over Bergen waar we met de Ulriksbanen  naar toe waren gegaan.

Gyarhavn

We verlaten Bergen weer op de 30e juni en via Leirvik, Haugesund en Tananger komen we de 3e juli aan in Egersund. We maken vast aan een houten steiger in Gyarhavn, een natuurlijk haventje aan de ingang van de Nordre Gapet.

De 5e juli varen we van Egersund naar Farsund,  een haven iets verder oostelijk dan Lista.  Een poging om op de 7e een oversteek te maken over het Skagerrak breken we na 5 mijl af en we gaan terug naar Farsund. De 8e juli vertrekken we heel vroeg en tegen 11 uur ’s avonds zijn we in Thyboron in Denemarken.

Zondag de 11e juli beginnen we aan de oversteek naar Vlieland waar we dinsdagmorgen de 13e om half acht afmeren. Een mooie overtocht met gemiddeld Bf4. De 14e varen we via het Wad naar Makkum terug. In totaal hebben we 1117 zeemijlen afgelegd deze reis. Er resten ons dan  nog twee vakantiedagen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1993 - Bergen.