Vejro – Holtenau

 
Vejro – Bagenkop
Vertrek: vr 15 juli 1994 10:45
Aankomst: vr 15 juli 1994 19:45
Afstand: 40 zm
Afgelegd 1411 van totaal 1667 zm

Opnieuw een zeildag, hoewel de westenwind maar nauwelijks de 10 knopen kan halen.  Maar met bijna halve wind loopt de boot al gauw en de motor blijft uit. Het kost ons 9 uur om de 40 mijl af te leggen maar het vele motoren zijn we deze reis al meer dan zat. Bij aankomst in Bagenkop kunnen we de dieseltank nog even bijvullen en ik reken weer uit dat we een verbruik van 1.17 liter per uur hebben gerealiseerd. We tanken heel regelmatig betrekkelijk kleine hoeveelheden, maar voor zover het mogelijk is willen we elke tocht beginnen met een volle tank. Met de ruim 60 liter die we in de tank kunnen houden kunnen we zeker 225 mijl afleggen, dus zitten we niet onmiddellijk zonder brandstof. Maar mochten we geen pomp tegenkomen, dan willen we het niet betreuren dat we een gelegenheid voorbij hebben laten gaan.


 
Bagenkop – Holtenau
Vertrek: za 16 juli 1994 08:30
Aankomst: za 16 juli 1994 15:30
Afstand: 25 zm
Afgelegd 1436 van totaal 1667 zm

De reis van Bagenkop naar Holtenau  gaat ook weer zeilend, hoewel hoog aan de wind terwijl we ook af en toe eigenlijk te weinig wind hebben om fatsoenlijke voortgang te maken. We hebben nog een week om op tijd thuis te komen, maar in Holtenau slaat het noodlot toe. Terwijl we bezig zijn vast te maken hoor ik dat de motor af slaat en als ik probeer opnieuw te starten hoor ik alleen een klik. De motor blijkt muurvast te zitten, terwijl de temperatuur een normale waarde aangeeft. Wat is er aan de hand?

De rest van de zaterdag en ook de zondag ben ik bezig met te bedenken wat er aan de hand kan zijn.  Aan de krukas kan ik de motor geen millimetertje meer rondtornen. Natuurlijk komt alle pessimisme in me boven en bedenk allerlei rampscenario’s. Ik probeer onze  verzekeringsmaatschappij te bereiken, maar dat lukt niet. We vinden op de Hermann Tiessenkade een motorreparatiebedrijf, de firma Petzholt, die in het weekend natuurlijk niet aanwezig is.

Maandagmorgen is Petzholt bezet en samen met een monteur bedenken we opnieuw wat het probleem kan zijn. De monteur besluit de cilinderkop te verwijderen, maar dat levert geen resultaat op. Dan valt het besluit om de motor te verwijderen. De verzekering geeft een akkoord en de boot wordt met een sleepbootje verplaatst naar de werkplaats van Petzholt. Daar wordt de motor uit de boot gehesen en de carterpan wordt verwijderd. Ook dit levert niets op. Als vervolgens het vliegwielhuis wordt gedemonteerd is het plotseling zonneklaar. Er is een veer uit de demperplaat verdwenen en vastgeslagen tussen vliegwiel en vliegwielhuis. Hiermee wordt het dan ook helder waarom de motor zo vast zat.


Omvangrijke motor reparatie, 3 dagen vertraging

Petzholt rijdt persoonlijk naar Flensborg waar onderdelen worden gehaald. De motor wordt weer in elkaar gezet, afgesteld en dinsdag weer teruggezet in de boot die in de tussentijd weer naar het jachthaventje was gesleept. De korte terugtocht naar de haven kan weer op eigen kracht worden afgelegd. Dank Petzholt voor de hulp en dank verzekering die de kosten betaalde.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1994 - Hanko Finl.