Ystad – Hanko

Ystad – Visby (Gotland)
Vertrek: do 28 juni 1994 10:45
Aankomst: za 2 juli 1994 02:15
Afstand: 207 zm
Afgelegd 578 van totaal 1667 zm

 

Het uitvallen van de GPS heeft een vervolg want het ding doet het deze morgen weer niet. Daarom haal ik  alle printplaten uit het apparaat en maak de contacten schoon.  Het apparaat werkt weer nadat ik alles weer in elkaar heb gezet. Mijn vermoeden dat het een contact probleem zou kunnen zijn lijkt daarmee waarheid te worden. 

We vertrekken dus wat later, om kwart voor elf, en met een mooie zuidwestenwind zeilen we langs de kust en bij Sandhammaren beginnen we aan de oversteek van de Hanöbukten. Iets na middernacht als we Utklippan passeren hebben we  77 mijl afgelegd, een gemiddelde  van 5,7 mijl per uur. Vrijdagmorgen tussen 8 en 9 uur zakt de wind plotseling in van 15 knopen naar 4 knopen en moet de motor weer bij.  We varen dan ten Oosten van het eiland Öland De wind blijft vrijdag overdag wat kwakkelen maar later kunnen we met de halfwinder toch blijven zeilen. Zaterdagnacht om 2 uur meren we af in Visby.  Het is vol in de haven en we besluiten bij een Nederlander aan te gaan leggen. Hoewel we heel netjes aanleggen is onze landgenoot bar onvriendelijk. Het valt ook niet mee om midden in de nacht wakker te worden omdat iemand bij je aanlegt, zo relativeren we zijn gedrag. Na Ystad hebben we dan 39,5 uur gevaren en een gemiddelde snelheid gemaakt van 5,25 mijl per uur.


Visby – Hanko (Finland)
Vertrek: za 2 juli 1994 09:00
Aankomst: zo 3 juli 1994 22:45
Afstand: 204 zm
Afgelegd 782 van totaal 1667 zm

 

Om 7 uur ’s morgens zijn we al weer actief en  onze Nederlander is nog steeds niet aardig. Van landgenoten moet je het maar hebben. Pas om 9 uur kunnen we tanken maar we varen toch maar naar de dieselpomp en leggen daar aan. Ik probeer wel met mijn 20liter jerrycan in de stad diesel te kopen, maar dat lukt niet. Omdat we wel met een volle tank naar Hanko willen vertrekken, wachten we tot 9 uur, maar echt nodig was het niet want we kunnen maar 17 liter bijtanken. Vanuit Visby zetten we koers naar Finland.

Op deze zaterdag de 2e juli is er opnieuw geen wind en tot 5 uur zondagmorgen bromt de motor en overbruggen we ruim 100 mijl. Hierna kunnen we  zeilen met een zwakke wind van 3 Bf, maar ook valt de wind regelmatig weg. Pas ’s middags na 16 uur trekt de wind verder aan en om 17 uur gaat het naar een magere 5 Bf uit het westen.  

Die avond als we bijna in Hanko zijn, hangt er een helicopter boven ons hoofd en middels de marifoon worden we naar het douanestation op Tullodden gestuurd, zo’n anderhalf mijl ten westen van de jachthaven. We vullen een formulier in met, naar ons idee, een aantal vragen die voor een vakantie vierend stel weinig relevant zijn. Het (geringe) teveel aan alcoholische versnaperingen dat we aan boord hebben maakt geen indruk en we krijgen een inklaring. Hierna varen we terug naar Itäsatama, de jachthaven van Hanko waar we om kwart voor elf ’s avonds vastmaken.

Ligplaats in Itäsatama jachthaven in Hanko, Finland

Ligplaats in Itäsatama jachthaven in Hanko, Finland

Vanuit Makkum zijn we  met 4 tussenstops 8 1/2 dag onderweg geweest en hebben we 782 mijl afgelegd. Een gemiddelde, inclusief de stops, van 3,1 mijl per uur.

 
Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1994 - Hanko Finl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.