Lerwick – Fair Isle

Vertrek: do 18 juni 1997
Aankomst: ma 18 juni 1997
Afstand: 42 mijl van totaal xxx

We blijven 2 dagen op de Shetlands en nemen daarna het besluit om eens op Fair Isle te gaan kijken. In de haven lijkt het erg rustig, maar als we op het water zijn waait het toch wel een 5 Bf uit het Zuid Oosten. We varen met de High Aspect en het grootzeil. Om 13:00 uur hebben we Sumburgh Head dwars en daarna raakt het land uit zicht met nog ruim 20 mijl te gaan.
Onderweg, een aantal mijlen voor ons einddoel, worden we ingehaald door het veerbootje van Fair Isle, de ‘Good Shepherd’. Hoewel ik niet de indruk heb dat het zicht erg slecht is, verdwijnt het bootje al snel in de nevel.

Een uurtje later begin ik toch een beetje aan de GPS te twijfelen. Volgens de coördinaten zijn we nog een mijl van ons doel verwijderd, maar over stuurboord is de afstand naar het eiland slechts een halve mijl. We zouden het eiland dus eigenlijk moeten kunnen zien, maar dat is niet het geval. Als we iets later nog minder dan een kwart mijl van de haveningang zijn rijst vlak voor ons een hoge ‘muur’ op.  We hebben de zeilen al neer en varen op de motor. Langzaam varen we door en eerst zien we alleen de golven op de rotsen van Jessa Ness stuk slaan maar nog geen haveningang. Onderweg had ik steeds de coördinaten op een koerslijn op de kaart uitgezet. Omdat we exact op de koerslijn zitten en bovendien op een lichtenlijn die we overigens niet kunnen zien, kan het niet fout zijn. Dat blijkt ook wel als we nog dichterbij komen en pas erg laat de haveningang zien. We meren af vlak voor de ‘Good Shepherd’ tegen een ander zeiljacht dat er al ligt. De kapitein komt me nog even melden dat de zichtbaarheid van de ‘Horizon Quest’ op zijn radar nogal te wensen overliet. Voor mij in ieder geval een reden om de ophanging van mijn radarreflector eens goed in ogenschouw te nemen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1997 - Faeroer.