Oversteek GB – NL

Vertrek: di 1 juli 1997 16:00
Aankomst: do 3 juli 1997 18:20
Afstand: 45 mijl van totaal 1805

Dinsdagmiddag om ca 4 uur vertrekken we richting Nederland. Het waait nauwelijks alhoewel het weerbericht voor het gebied Tyne W 5-7 occasional 8 aangeeft.  Al na twee uren begint de wind via het zuiden door te draaien naar het oosten. Ik geloof zo langzamerhand helemaal niets meer van het weerbericht want om 18:00 uur geeft men nog steeds  W5-7 op voor het gebied waar we varen, terwijl het zwak uit het oosten waait.  De wind ruimt later in de avond weer naar zuidelijke richtingen maar blijft erg zwak.

Om 2 uur in de nacht horen we eindelijk een goede windrichting uit de radio komen: Humber S3/4, showers, mainly good. Tot woensdagmorgen  8 uur blijft de motor ons voortstuwen, maar dan kunnen de zeilen het weer overnemen. We zetten de Genua1 en het grootzeil en realiseren uurafstanden van net iets boven de 4 knopen.  ’s Middags om 3 uur halen we de hoogte niet meer en moeten er kruisslagen worden gemaakt om de koerslijn vast te houden. Met wisselende windsterktes en windrichtingen modderen we door. Plaatselijke drukgebiedjes veroorzaken dat we binnen een uur 18 knopen wind zien en iets later weer 5 knopen. De wind zelfs een tijdje uit het noordwesten en draait dan weer heel snel terug naar het zuiden.

Vanaf  middernacht wordt de wind weer stabieler, waait voornamelijk uit het zuid/zuidwesten en trekt langzaam aan tot bijna 6Bf in de middag. Als we Texel zijn genaderd tot op 12 mijl zakt de wind langzaam in en met 4 Bf zeilen we het Molenrak binnen. Via de marifoon horen we dat het in Den Helder een drukte van belang is. Sail Den Helder is daar voor de tweede keer en het lijkt ons niet verstandig om daar naartoe te gaan. Oudeschild op Texel lijkt ons een goed alternatief en daar maken we tegen half zeven donderdagavond vast.

Oeps,ongewild geactiveerd door vocht

Volgens de log hebben we 232 mijl gevaren, maar volgens de GPS 254 mijl in de 50 uur dat de oversteek heeft geduurd. Uitgaande van de GPS een gemiddelde van 5 mijl per uur. Ik ben niet ontevreden als we de start en de kruisslagen in aanmerking nemen.

Uurgemiddelde(Blauw) Windsnelheid(Rood)

Oudeschild – Makkum
Vertrek: vr 4 juli 1997 08:30
Aankomst: vr 4 juli 1997 15:10
Afstand: 30 mijl van totaal 1805

Het laatste stukje van deze reis leggen we af op de laatste vakantiedag want maandag worden we weer op ons werk verwacht. Het is een bekend stukje over het wad, alleen zou het fijn zijn geweest als er wind zou zijn geweest.  Alleen aan het begin van de reis proberen we het zeilend te doen, maar na 2 uurtjes is het windstil en blijft er niets anders over dan de motor te starten. Bij aankomst in Makkum heeft Hilda alles klaar staan wat mee moet naar huis. Ik krijg niet eens de tijd om een neut te drinken op de goede afloop, want de geur van de stal is in makkum te ruiken. ’s Avonds slapen we weer in ons eigen bed.

Gedurende de 33 dagen dat deze tocht heeft geduurd, hebben we volgens het log  1805 mijlen gevaren en volgens de GPS 1847.  Uitgaande van een gemiddelde van 5 mijl per uur hebben we zo’n 360 vaaruren gemaakt. De motor heeft hiervan precies 100 uren gedraaid.

Route Hartlepool- Oudeschild

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 1997 - Faeroer.