Kristiansund – Ålesund

 

Tocht:  Kristiansund – Myklebust, Harøya
Vertrek: do 1 juli 1999 9:45
Aankomst: do 1 juli 1999 21:15
Afstand: 56 zm van totaal 1690 zm
 

We vertrekken uit Kristiansund met weinig wind, terwijl ook het weerbericht weinig goeds voor ons in petto heeft, althans vanuit het perspectief van een zeiler gezien. Aan het begin van de dag starten we de motor en dat verandert niet tot we in de haven van Mykleburst aankomen. We kiezen ervoor om het eerste gedeelte ‘binnendoor’ te gaan via de Bremsnesfjord, de Kvernesfjord en de Kornstadfjord.  De aan het einde van de laatste fjord kunnen we onder de 23m hoge Storseisundet brug door, een van de twee bruggen waarover de Atlanterhavsvegen (de Atlantische oceaan route)  loopt.

Overnachten in Mykleburst

Overnachten in Mykleburst

De wind is nog niet boven de 10 knopen uit gekomen. Op zich heeft dat ook zijn voordelen, omdat we weer over de Hustadsvika moeten. Met zo’n zwakke wind hadden we de overigens goed bebakende ‘binnenroute’ kunnen  nemen, een traject waar je tussen allerlei rotsen door vaart die net boven water uitsteken.  We kiezen voor alle zekerheid toch maar voor de ‘buitenroute’, wat verder uit de kust, zodat de meeste ellende wat verder op afstand blijft.  Bij hardere wind zou ik er zelfs  niet over peinzen om deze route te nemen, maar er voor kiezen om een aantal mijlen verder de zee op te gaan.
Na de Hustadvika varen we bij het plaatsje Bud  de Harøyfjord in en bij het eiland Harøya duiken we om 21:15 de haven van Mykleburst  in. Het is allesbehalve een luxueuze jachthaven, maar dat zoeken we ook niet. We vinden een prachtig plekje aan een steiger waar we kunnen vastmaken en we liggen die nacht geweldig.


Tocht:  Harøya – Ålesund
Aankomst: vr 2 juli 1999 15:30
Afstand: 20 zm van totaal 1690 zm
 

We hebben deze dag gepland om naar Ålesund te gaan, een afstand van slechts 17 zm. De wind komt in fjorden altijd van voren of van achteren. Vandaag komt hij voornamelijk van voren en de eerste drie uur  kruisen we. Daarna komen we tussen de eilandjes en laten we het werk over aan de motor tot we in Ålesund zijn.  In het stadscentrum is voldoende plek en we vinden een leuk plekje. We hebben nog voldoende tijd om nog even omhoog  te klimmen om Ålesund met z’n Noveau-art gebouwen van bovenaf te bekijken.

Ålesund, gezien van boven af

Ålesund, gezien van boven af

Dit artikel is gepubliceerd in categorie De terugreis.