Sognjefjord – Sagvåg

We hebben met zoon Mark en zijn vriend Tjeerd afgesproken dat zij een weekje op de boot gaan passen. Om te voorkomen dat ze naar Noorwegen moeten komen is de Limfjord het uitgangspunt. Hilda heeft maandag de 19e verplichtingen op het werk en daarom is Thyboron op de 17e juli wel de uiterste datum.  Omdat wij de auto weer mee terug nemen zijn de vouwfietsen of het openbaar vervoer de enige mogelijkheid om nog ergens naartoe te gaan. We vinden Lemvig daarom een een beter plekje en het doel is om daar op zijn laatst op de 16e aan te komen. We hebben dus nog 10 dagen voor een dikke 350 mijlen, een gemiddelde van 35 mijl per dag.


 

Tocht:  Trovågen – Lysevågen
Vertrek: di 6 juli 1999 8:30
Aankomst: di 6 juli 1999 20:30
Afstand: 57 zm van totaal 1690 zm
 

Deze dag varen we van Trovågen naar Lysevågen via de Fedjefjord, de Hjeltefjord en de Raunafjord. De hele dag hebben we een prachtige noordwestelijke wind van 4Bf die pas in de avonduren wat inzakt. Hoewel we al weten dat het zeilen  in Noorwegen tussen de hoge rotsen niet altijd de meest hoge snelheden oplevert, staat de halfwinder vrijwel de hele dag. Twaalf uren na vertrek liggen we vast aan een boom in het natuurlijke haventje Lysevågen van het eiland Lysøya en zijn we erg tevreden met de voortgang deze dag.  

Lisoya, Hordaland, een schitterend natuurhaventje en vroeger de woonplaats van de Noorse componist Ole Bull

Lisoya, Hordaland, een schitterend natuurhaventje en vroeger de woonplaats van de Noorse componist Ole Bull

Lysevågen

Lysevågen

Kasteel Ole Bull

Kasteel Ole Bull


Tocht:  Lysevågen – Sagvåg 
Vertrek: do 8 juli 1999 8:30
Aankomst: do 6 juli 1999 18:30
Afstand: 39 zm van totaal 1690 zm

We verkwanselen woensdag de voorspong op het schema dat we dinsdag hebben opgebouwd. Het plekje in de Lysevågen op Lysøya was immers te mooi om er niet een dag extra van te genieten.

Zo had het moeten gaan

Zo had het moeten gaan

Vandaag is is Sagvåg  op Stord (bijna 35 mijl) ons doel, maar eerst moeten we wat proviand inslaan. Ook moeten we proberen om wat diesel te tanken want onze tank is niet groter dan 65 liter en als er geen wind is zijn de afstanden groot.  We maken een rondje om  Lysøya en we vinden een aanlegsteiger met een Butikk waar we bovendien ook nog diesel kunnen kopen. Hierna let niets ons meer om de tocht naar Sagvåg  te beginnen. We varen de hele dag op de motor via de Langenuen, de Selbjörnsfjord en de Stokksund tussen Stord en Bömlo naar Sagvåg .  Bij het aanleggen gaat het met de aanwijzingen die ik van Hilda krijg niet helemaal goed en er ontstaat een kleine beschadiging. Ik bedenk me dat het niet was gebeurd als ikzelf op de kant had moeten springen en de boot had moeten afhouden. Op dat moment besluit ik dat Hilda haar ontslag krijgt als ‘dekknecht’ en dat ze in de toekomst de rol van stuurman zal moeten gaan vervullen. Ze is het er niet direct mee eens, maar zoals we nu beiden weten is het een heel goed besluit geweest.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie De terugreis.