Peterhead – Makkum

Donderdag de 6e juli beginnen we aan de oversteek naar Noorwegen. Een andere Nederlandse solozeiler was ons dinsdag al voorgegaan. We hadden maandag kennis gemaakt en toen vertelde hij ons al dat hij de volgende dag aan de oversteek wilde beginnen. We hebben hem dinsdag uitgezwaaid.

In Blyth aan de steiger

In Blyth aan de steiger

De eerste uurtjes van onze eigen oversteek dachten we met enige jaloezie aan hem, want wij varen heel hoog aan de no wind van tegen de 5Bf. Als we de weerberichten hebben opgepikt wordt daar voor 7/8Bf bij de Noorse kust gewaarschuwd. We kijken elkaar aan en dan is de beslissing snel gemaakt. We draaien de boeg richting het zuiden  en maken al snel een  heel goede voortgang. Alleen zit het ons deze reis niet mee want na een paar uurtjes zakt de wind al in en als we vrijdagavond om half zeven in Blyth afmeren is de urenteller va de motor een behoorlijk aantal uren verder gekomen.

We hebben minderhaast nu Noorwegen is afgevallen en pas Zondag 9 juli gaan we verder. We leggen deze dag de formidabele afstand van 14 mijl af naar Sunderland.

Dinsdag de 11e beginnen we ‘s avonds om half negen aan de oversteek. We houden er meer van  om direct aan de nacht te beginnen als we daarmee bereiken dat we overdag aankomen. Dit lukt ons deze reis niet helemaal, want we maken ‘donderdagavond om negen uur vast in Den Helder. Pas na zo’n 20 uren draait de wind naar ruim, trekt aan  en begint de boot goed te lopen.  De gehele overtocht is het goed weer en nadat de wind uit de goede hoek komt waait de wind eigenlijk steeds in het 4Bf gebied.

Zaterdag de 15e varen we vanuit Den Helder naar de thuishaven Makkum.

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2000 - Peterhead.