Route 2004

Dit jaar hebben we ons als doel gesteld om naar de Shetland eilanden te varen. Vanuit Makkum gaan we naar Den Helder om van daaruit de reis te beginnen. De wind zit in het Noord/Noordwesten en tegen beter weten in vertrekken we. Vanaf het begin moeten we dus kruisen en dat houden we ruim zestien mijl vol. We hebben dan 13 mijl in de goede richting afgelegd en Hilda ligt dan al een uurtje binnen: zeeziek!

Route 2004 (klik voor details)

Als ik bedenk dat ik zo kruisend  nog 460 mijl te gaan heb, vraag ik mezelf af of ik dit wel wil. Ik verleg de koers richting Thyboron maar daar wordt het niet veel beter van, omdat we nog steeds hoog aan de wind varen. Al snel besluit ik om toch maar naar het NOK te varen. Hilda vindt het natuurlijk prima en we varen zo weer veel plezieriger. Gelukkig is Hilda ook weer snel actief.   We varen het bekende traject boven de eilanden langs en 27 uur later zijn we in Cuxhaven. Het laatste stuk waait het knap hard en op de Elbe meten we windsnelheden boven de 35 knopen.

Na het Kielerkanaal, waar we overnachten in een jachthaventje in de Borgsteder See, varen we naar Marstal waar we vastmaken in een mega grote box waar de palen al bijna uit het zicht zijn verdwenen als we vanaf de punt op de steiger kunnen stappen. Het is dus een beetje klooien omdat de harde wind ook nog eens dwars op de box staat.  Een uurtje later komt een splinternieuwe Nederlandse Victoire 1133 binnen en komt naast ons komt liggen.  Ook deze schipper, die alleen vaart, heeft het niet makkelijk om aan te leggen en wij helpen hem waar we kunnen. Ondertussen pijnig ik mijn hersens waar ik de man toch van ken. Maar als hij zegt: “Hoi Henk, zo heet je toch?”, valt het kwartje precies op tijd. Het is Bert Steggerda die we een aantal jaren geleden in Schotland ontmoetten.  Zaterdag en zondag tokken we wat af en het is erg gezellig.

Maandagavond liggen we in Nyborg al weer naast elkaar, want Bert gaat Jackelien uit Kopenhagen halen die de terugtocht mee gaat varen. We zien Jack niet meer want zij arriveert dinsdag als wij al in noordelijke richting  vertrokken zijn.

Via Kolby Kås op Samsø varen we naar Ebeltoft waar even een plaatselijk lagedrukgebiedje over komt en een stevig windje over de haven blaast.

Kieler woche

Kieler woche

Omdat we dit jaar wat Noordzee ervaring wilden opdoen voor de sabbatical in 2005 besluiten we om via de Limfjord terug te zeilen naar Nederland. We hoppen door via Greena  naar Hals aan de ingang van de Limfjord.  Zoals we al vaker hebben ervaren in de Limfjord drijven er veel planten en gras en krijgen deze rommel ook nu weer in de schroef. Door vooruit en terug te varen raken we wel veel kwijt, maar de voortgang blijft enstig verstoord. Pas in het haventje van Løgstør kan ik al duikend onder de boot de laatste resten verwijderen.

We gaan nog even in Lemvig kijken waar we de boot in 1999 een weekje parkeerden en de volgende dag in de avonduren varen we nog even door naar Thyboron.  Tijdens deze tocht ervaren we dat we in de geul naar Thyboron maar beter in het midden kunnen blijven want we lopen vast binnen de boeien aan lage kant. Gelukkig zijn we snel weer vlot en om half tien ’s avonds maken we vast in de haven.

Het weer, ook op termijn, lijkt niet slecht en woensdag 30 juni iets na 13:00 uur vertrekken we uit Thyboron en zetten koers naar Vlieland. Bert Steggerda  is inmiddels in Cuxhaven en meldt toch een behoorlijke wind daar. Wij varen echter met een prachtige 4Bf uit het zuidwesten, en het enige probleem dat we hebben is dat we de hoogte net niet kunnen halen. Langzamerhand komen we steeds oostelijker uit en wordt de bestemming Lauwersoog.  De laatste nacht zien we  in het oosten met grote regelmaat bliksemflitsen, maar wij hebben er geen hinder van. Vrijdag om kwart voor zeven ’s avonds maken we vast in Lauwersoog: 265 mijl in 54 uur. Een gemiddelde van net 5 knopen, het hele traject aan de wind waarbij de snelheidsmeter de 5Bf maar heel af en toe even heeft gezien.

Het laatste stuk vanaf Lauwersoog varen we door Friesland naar Makkum en we vinden het best wel oké, omdat we tussen Dokkum en Leeuwarden regelmatig 7Bf op de meter zien staan.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2004 - Denemarken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.