Havøysund– Noordkaap

Vertrek: Vr 10 juni 2005 7:20
Aankomst: Vr 10 juni 2005 18:00
Afstand: 53 mijl

Vandaag is de grote dag. Helaas staat er een Noordoostenwind van weinig betekenis. Dat betekent motoren met een windje van minder dan 5 knopen op de kop. We plannen zo dicht mogelijk langs de kust te varen. Dat betekent ook dat we midden tussen een eilandengroepje door varen waar Gjesvaer ligt. Zo kunnen we misschien nog even zien wat we links hebben laten liggen. “100 Häfen” was nogal lyrisch over dit plekje. Het varen tussen de eilandjes door breekt ons nog even stevig op! Midden tussen de eilandjes draait en wirrelt het water van de stroom en we kunnen het aan de snelheid behoorlijk merken, maar de tuf sleept ons er wel doorheen. De wind laat gelukkig ook zijn goede kant zien en trekt aan. De richting blijft voor ons ongunstig en al kruisend ronden we de ‘onechte’ kaap.

Omdat de plaatsbepalingsmethoden tegenwoordig beter zijn, weten we dat een andere kaap nog iets verder noordelijk steekt dan de rots die als de Noordkaap wordt aangeduid. Het is een erg steile hoge rots met een plat vlak waarop we het bezoekerscentrum duidelijk kunnen zien. De busladingen toeristen zullen er ook wel zijn, maar om die te zien is voor ons te ver weg, en we wagen ons toch niet te dicht bij de kust. Onder het oog van zoveel ‘gecertificeerde’ kaapbezoekers willen we het netjes houden. Misschien wordt er op internet nog ooit eens een foto aangeboden van een nietig jachtje dat op 10 juni 2005 de kaap rondde….. (we zullen tussen de schuimkopjes wel niet erg opvallen lijkt me zo).

De Noordkaap gerond op 10 juni 2005 !

De Noordkaap gerond op 10 juni 2005 !

In Honningsvåg, waar we in de haven willen afmeren, is geen plaats, anders dan langszij een visser. Ik heb gezien dat er een halve mijl verder langs de kust ook nog een haventje is. Daar varen we naartoe en maken vast aan de kopse kant van een ‘flytebrygge’, een drijvende steiger. Een nijvere klussende Noorse watersporter wijst me de weg naar een supermarkt: ‘about half a mile in that direction en noemt Rema1000’. Het is precies de andere kant op dan Honningsvåg, maar ik geloof hem op zijn woord. Tijdens de wandeling naar de winkel loop ik op met een Noorse dame. We raken in gesprek en ze vertelt mij als antwoord op mijn vragen van alles over het wonen en leven in Honningsvåg tijdens de donkere winter en de lichte zomer. Ook in de winter gaat het leven gewoon door, alleen gaat men meestal vroeger naar bed. Mijn gedachte dat de zomervakanties langer zijn dan in Nederland wordt door haar ontzenuwd. Zij vertelt me dat Noren uit deze streken wel vaak een tweede vakantie houden in de late herfst. Hiervoor reizen ze dan af naar het warme zuiden.

’s Avonds wandel ik naar het centrum van Honningsvåg en loop nog eens rond de haven waar we eerder die dag een plekje zochten. Honningsvåg is het uitgangspunt voor bezoek aan het bezoekerscentrum op de kaap. Zowel overdag als ’s nachts worden de bezoeken georganiseerd, en niet alleen ‘s zomers maar ook ’s winters. De Noorse dame vertelde me dat het overgrote deel van de bezoekers de middernachtzon niet te zien krijgt. De kans is niet zo groot, er zijn te veel dagen waarop bewolking de spelbreker is. Op straat is het rustig, maar de beide grote cruiseschepen van ‘Artic Adventures’ zijn ook al weer weg. Op de tweede verdieping van het Rica hotel zit een grote groep jonge mensen op z’n hardst allerlei liedjes te zingen. De ramen staan wagenwijd open. Mooi als je wandelt, maar minder leuk als je er naast probeert te slapen lijkt me.

De kans om de volgende dag brandstof in te slaan lijkt maar klein. De dieselpomp in de haven ziet er niet uit alsof die elk tijdstip van de dag bemand is. We hebben nog voldoende en besluiten maar een volgende gelegenheid te benutten.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Lofoten - Noordkaap.