Was perikelen

Wassen, hoe fijn kan het zijn

Het wassen kan  een regelrechte ramp betekenen voor zeilers. Lees hoe het in Tromso ging.

Nadat we de wasmachine van het  Rica Ishavet Hotel,  waar we aan een steiger liggen, hebben gevuld wil de machine niet starten, wat we ook proberen.  Ik denk dat er iets mis is met de deursensor maar de wasmachine demonteren gaat me te ver. Hilda heeft inmiddels al een deel met de hand gedaan en start de droger. Ook de deur van de droger sluit niet goed en moet met een stuk plakband worden afgesloten.  De droger doet het gelukkig wel, . . . . . denken we. 

Bij de receptie van het  Rica Ishavet Hotel waar we liggen beloven ze me onmiddellijke assistentie van de Technische Dienst. Ik kan zolang in de lobby wachten, maar ik ga maar weer terug naar de plaats des onheils. Na lang wachten, opnieuw melden bij de balie en  daarna nog een stief kwartiertje komt de man inderdaad langs. Hij  kijkt even naar de machine, slaat dan de wasmachinedeur met een enorme dreun dicht en jawel, hierna start de wasmachine. “Slam the door” zegt hij. Vervolgens voelt hij buiten aan de uitlaat van de droger en zegt langs z’n neus weg dat de droger geen warmte produceert.  Dat wisten nog niet. In de elektriciteitskast die met een speciale sleutel open moet is een zekeringautomaat getript. De man reset de automaat, start de droger, kijkt erg tevreden als er warme lucht uitkomt….en gaat. Voor de zekerheid laat hij de elektriciteitskast maar open, je weet maar nooit. Wij blij…., maar ik heb er weinig begrip voor omdat het me duidelijk is dat de man deze problemen niet voor de eerste keer meemaakt. We begrijpen ondertussen ook waarom de deur van de droger met een stuk plakband vastgeplakt zit. Als je problemen in één keer definitief oplost is het toch niet leuk meer!

We gaan weer aan boord omdat wassen en drogen nu eenmaal tijd kost. De wasmachine is een modern ding, hij geeft exact aan hoeveel tijd het  kost om het programma af te werken: 38 min. Als we na 45 minuten gaan kijken staat de wasmachine op ERROR 10E. Wat nu, want de machine blokkeert volledig. Nadat we de steker uit het stopkontakt hebben getrokken wil de deur weer open. We stellen de machine in op het kortste programma, want zo’n intelligente volautomatische machine kun je helaas niet ergens midden in een programma door laten gaan. Na 20 minuten ga ik kijken en inderdaad, de intelligentie geeft opnieuw ERROR 10E aan. De droger die we op 40 graden hadden ingesteld voelt ook weer steenkoud aan en de was is nog nat.

Opnieuw ga ik op weg naar de receptie, maar ontmoet de TD-er buiten bij het restaurant, waar hij onderdelen sloopt van een afgedankte afwasautomaat. Hij loopt bereidwillig mee, staart even naar ERROR 10E, pakt z’n mobieltje en belt de leverancier. Hierna schuift hij wat dunne houten plankjes onder de wateruitlaat van de wasmachine. Hij legt me uit dat de uitstroomopening iets hoger moet omdat de stromingssensor anders verkeerde informatie krijgt, stelt de wasmachine opnieuw in en de was wordt voor de derde keer gewassen. Hij verzekert me dat de leverancier iets aan de deur van de droger komt doen en reinigt ondertussen het filter van de droger, waar naar mijn mening nauwelijks pluisjes inzitten. De zekeringautomaat wordt weer gereset en de man gaat weer naar zijn sloopklus. De deur van de zekeringkast blijft open staan….. Al spoedig staat de wasmachine weer op ERROR 10E. en de droger levert ook al geen warme lucht meer.

Bij de receptie waar ik me weer meld zegt men dat ik tot maandag moet wachten. Een oplossing voor de natte was hebben ze zo gauw even niet. Ondertussen is de dag bijna voorbij. Na heel lang aandringen komt de TD man weer voorbij. Hij vertelt me dat de leverancier aan z’n weekend is begonnen en dat hij aan de wasmachine niets meer kan doen. Hij raadt aan om de droger maar te laden met kleine hoeveelheden was, dan blijft hij het misschien wel doen. Ook verwijdert hij  de buis die de condens afvoert  naar buiten. Hij groet en gaat weekend vieren.

Het natte wasgoed wringen we met de handen zo goed mogelijk uit en stoppen niet meer dan een kwart van de was in de droger. We zetten de buitendeur open vanwege de enorme hoeveelheid condens die uit de machine komt, maar gelukkig, het ding blijft het doen……We hebben de sensor om de tuin geleid. Wat een dom mens wel niet vermag tegen zo’n intelligente machine. Eigenlijk niet eens gek: twee wasjes, een bonte en een witte. Om tien uur ’s morgens begonnen en om zeven uur ’s avonds al klaar……. Van winkelen is niets meer gekomen.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie Lofoten - Noordkaap.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.