Bakkavågen – Eivindvik


Vertrek:        Ma 09 mei 2005 08:30
Aankomst:    Ma 09 mei 2005 14:15
Afstand:       19 mijl

Een dieseltank die wel een paar litertjes kan gebruiken beschouwen we als onze hoogste prioriteit. De plaatjes in ‘Fritidshavner’ tonen dat in Eivindvik een pomp aan de waterkant is en daarom besluiten we daar te gaan tanken. We hebben geen idee hoeveel liter dieselolie ons rest en we willen weer een volle tank. Bovendien hebben we geen druppel reserve, dus wanneer de dieselolie op is, is ho dan ook definitief ho.

We vertrekken wat later omdat we door de Fonnesstraumen moeten waar een stroom van 4 knopen kan staan terwijl er ook nog regelmatig Hurtigboten langskomen, althans volgens Georg Schuster in ‘100 Häfen’.

De Fonnesstraumen. Een brug bouw je natuurlijk over het smalste deel

De Fonnesstraumen. Een brug bouw je natuurlijk over het smalste deel

‘Straumen’ zijn engtes in fjorden waar het bovendien vaak ook nog ondiep is. Omdat alle getijdewater hier moet passeren treden op deze plekken hogere stroomsterkten op dan op de bredere en diepere gedeelten.

Het is hoog water om 11 uur en volgens ‘Schuster’ is de stroom rondom kenteren niet zo sterk. We zijn overigens wel benieuwd hoe de boot zal reageren in een sterke tegenstroom. Meestroom kennen we, omdat we al een paar keer door een uitwaterende sluis zijn gevaren. Het sturen geeft niet het gevoel dat je alles goed in de hand hebt.

Als we vlak voor de engte varen komen ons twee Hurtigboten tegemoet. Gelukkig varen we op een plek waar we nog even kunnen wijken. Ondanks hoog water is de stroom nog behoorlijk stevig en kolkt en draait het behoorlijk. Over de engte ligt een brug en als we daar onderdoor zijn is het water veel rustiger. We denken dat de ergste stroom voorbij, maar op de kaartplotter zien we dat we maar ruim 1 knoop snelheid maken over de grond. We stomen daarom nog maar even stevig door tot we echt weer een behoorlijke snelheid over de grond maken en de zeilen het alleen weer afkunnen. Wel verwonderen we ons over de stroomsnelheid rondom hoogwater.

De foto van Eivindvik in ‘Fritidshavner’ blijkt correct. We kunnen afmeren naast de dieselpomp. Het is een zelfbedieningspomp waarvoor je een creditkaart moet gebruiken. Onze creditkaart of pinpas blijkt echter niet te werken. In deze gevallen bedient personeel van de naastgelegen Sparkruidenier de pomp. Tot onze verwondering hebben we nog geen liter per uur verbruikt, terwijl we ook nog de kachel aan hebben gehad. Bij de kassa in de winkel kunnen we onze boodschappen wel weer met de pinpas betalen. Voor alle zekerheid kopen we ook nog een nieuwe jerrycan omdat het vinden van dieselpompen ons tot nu toe niet is meegevallen en een extra 20 liter is dan mooi meegenomen. De jerrycan gaat voorlopig even leeg mee.

 Overnachten in Eivindvik

Overnachten in Eivindvik

Ondertussen is het al na vier uur en we besluiten maar te blijven. We leggen de boot op het mooiste plekje in de overigens lege gasthaven. Als ik me op een zeker moment afvraag hoe ver het water zakt, wijst de dieptemeter al 2.10 meter aan. Als de wiedeweerga maken we de boot los en terwijl de kiel af en toe de bodem raakt zoeken we een andere plek. Tien meter verder is het al weer 5m diep en daar leggen we de boot vast.
Eivindvik is een dorpje waar weinig te beleven valt. De plaatselijke jachthaven telt bijna uitsluitend motorbootjes met hier en daar een mastje. Ik maak een korte wandeling in de goed verzorgde en onderhouden omgeving.

Gebied Bakkavagen

 
Dit artikel is gepubliceerd in categorie Bergen - Lofoten.