De autopilot

Gemak dient de mens

De Raymarine 1000 op de stuurautomaat.

De Raymarine 1000 op de stuurautomaat.

De afgelopen drie jaar hebben we gebruik gemaakt van zo’n simpel Raymarine ST1000+ stuurautomaatje, waarmee we de vaan van de windvaanstuurinrichting aanstuurden. Het pendulum ontwikkelt vervolgens de krachten om de boot  te sturen. Dit is een prima werkende methode, maar er kleven twee belangrijke nadelen aan.

  1. Het kost tijd om de Autohelm 1000 te plaatsen en als de stuurman/vrouw even snel iets moet gaan doen lukt dat dus niet
  2. Als we op de motor varen heeft de bronzen tandwieloverbrenging tussen vaan en pendulum veel te lijden omdat het pendulum zich continue in de wervelingen van de schroef bevindt. Deze winter heb ik de tandwielen op de uiteinden met een sleutelvijltje  bijgewerkt en zodoende de speling over het gehele traject gelijk gemaakt. Met shimringen heb ik de de speling vervolgens tot een minimum teruggebracht. Omdat het einde bereikt is om de speling in de windvaanstuurinrichting op te heffen moest een keuze worden gemaakt: of opnieuw hoge slijtage toestaan of een andere autopilot realiseren voor situaties dat er langere tijd op de motor moet worden gevaren.

Ik had een tweede hands Raymarine type 2 lineaire drive en de nodige elektronica. Edoch, de wrijving bij vrijloop van deze drive zou mijn moeite om door middel van een gelagerde en zelf richtende roeras een licht sturende boot te maken voor een gedeelte teniet doen. Ook de omvangrijke ruimte die noodzakelijk was voor deze drive en het feit dat de noodzakelijke mount ontbrak waren redenen waarom de autopilot nog niet in de boot was ingebouwd.

De DD1 "pancakemotor" van Jefa

De DD1 “pancakemotor” van Jefa

 Deze winter heb ik een DD1 stuurmotor met de nodige preriferie aangeschaft bij Jefa ruddersystems. Het grote voordeel dat deze motor mij biedt is de bijna wrijvingsloze vrijloop en de geringe ruimte die hiervoor nodig is.

De Jefa motor wordt aangestuurd door een Autohelm type 300 course computer en een ST7000+ bedienings-eenheid. Het belangrijke pluspunt ten opzichte van de Autohelm ST1000 is natuurlijk  dat deze stuurautomaat altijd stand-by staat: een druk op de knop en we varen op de automaat.

( Jefa ruddersystems: https://www.jefa.com/steering/steering.htm)

De Raymarine ST1000+ blijft aan boord, want vlak voor de wind zeilend, doet deze elektrische automaat het beter dan de windvaan en de kans op ongewenst gijpen is veel kleiner. Bovendien is het stroomverbruik aanzienlijk lager dan met de hierboven beschreven  Autohelm/Raymarine/Jefa combinatie.

De motor is gemonteerd op een stevig plateau welke  op de romp, ter plaatse van de roerkoning, met epoxy is opgelamineerd. Een draglink en een lever op de roerkoning (zoals op de bovenstaande voorbeeldfoto) complementeren het gebeuren.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2013.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.