Proloog

In 2008 kochten we deze,  in 1983 gebouwde, Trintella 42. De eerste eigenaar, dhr. Buys, wilde geen standaard uitvoering maar had uitgebreide wensen ten aanzien van indeling en zeileigenschappen. Het ontwerpbureau van de Stad ging aan de slag en zo ontstond de zgn Trintella 42 “Large” uitvoering.
In 2009 heeft de boot een zeer uitgebreide refit ondergaan die zoon Mark en ikzelf geheel met z’n tweeën hebben uitgevoerd. We plaatsten een nieuwe Jefa stuurstand, inclusief nieuwe Jefa zelfstellende rollagers voor het roer, compleet met een nieuwe hennegatskoker.  De bedieningshandel van de motor was geïntegreerd in de nieuwe stuurstand en alle motorinstrumenten en de startsleutel, die vroeger op de stuurstand waren gesitueerd werden verplaatst naar de zijkant van de kuip waar de handel had gezeten.  Om een betere manoeuvreerbaarheid  te bereiken plaatsten we een boegschroef van het merk SidePower. Het teakdek werd grondig gerestaureerd. Alle vluchtluiken, romp-, kajuit- en kuipramen werden vervangen.

Ook werd het gehele elektrische systeem gerenoveerd en vernieuwd en werd een groot gedeelte van de apparatuur vervangen. De Monitor windvaanstuurinrichting die we demonteerden van de vorige boot kreeg een plekje op de spiegel van deze Trintella. In 2011 werd de mogelijkheid gerealiseerd om met een elektrische stuurautomaat (een Raymarine ST1000 )  de vaan van de windvaan aan te sturen.

Inboard stuurautomaat

 In 2013 realiseerden we onderdeks een stuurautomaat. De  motorunit is een Jefa direct drive unit type I. Deze motorunit wordt aangedreven door een type 300 stuurcomputer van Autohelm die op z’n beurt via het Nmea0183 netwerk wordt bediend door een Raymarine St7001 bedieningsunit.

 

Onderwaterschip

Hoewel de boot volkomen osmosevrij bleek te zijn, is de boot voorzien van 5 lagen epoxy bottomcoat en drie lagen epoxy coppercoat. Verder zijn er een aantal cosmetische werkzaamheden verricht.

Sanitair

Beide toiletten zijn vernieuwd en is een thermostatische kraan met nieuwe douchekop gemonteerd. De bestaande spiegels zijn vanwege corrosie van de spiegellaag vervangen. In 2012 is de stoffering van alle kussens vervangen. In 2013 zijn alle plafondplaten in de kajuit voorzien van een nieuwe kunstleer laag.

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2008.