Het kameelzadel

Pas na de aankoop ontdek ik details die ik tijdens mijn twee daagse inspectie over het hoofd heb gezien. Eén daarvan is de staat waarin het kameelzadel, de dwarsscheepse zitbank achter het stuurwiel,  zich bevindt. Aan de bovenkant is weinig te zien, behalve dat het teakhout op plaatsen wat groen is uitgeslagen. Tijdens een van de eerste tochtjes in 2008 voelde ik de teak latjes wat doorbuigen toen ik er op stond. Toen ik de binnenzijde bekeek wist ik dat er groot onderhoud nodig was. Als ik in de winter 2008/2009 aan de refit begin verwijder ik de teak latjes van het kameelzadel en behoudens het stevige  teak frame is er alleen nog een volledig verrotte in vorm verlijmde multiplex basis over.

De basis van het kameelzadel is beslist niet meer wat het zou moeten zijn

De basis van het kameelzadel is beslist niet meer wat het zou moeten zijn

Ik vervang de multiplex basis door smalle hardhouten latjes die de vorm van het kameelzadel kunnen volgen. De latjes worden aan elkaar gelijmd en geïnjecteerd met epoxy. Hierna worden de teak latjes, waarvan ook een aantal zijn vernieuwd, met epoxy op hun plaats gelijmd, waarna de naden  opnieuw worden gerubberd.

Teak latjes aangebracht op de vernieuwde basis.

Teak latjes aangebracht op de vernieuwde basis.

De luikjes die de gasbun en de opbergruimte aan bakboord afdekken zijn met pianoscharnieren aan het kameelzadel bevestigd. Deze bevestiging is in de loop der jaren nogal gammel geworden en verbetering is eigenlijk niet mogelijk. Ik besluit dan ook om de pianoscharnieren te vervangen door tafelbladscharnieren. Hiermee valt weer een stevige en duurzame verbinding te realiseren.

Ook de scharnieren worden vervangen

Ook de scharnieren worden vervangen

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2009-2010.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.