Kaartentafel

De kaartentafel kreeg bij het ontwerp van het interieur een hoofdfunctie als ‘controlecentrum’ zoals de vorige eigenaar deze plek noemde. In de schuine zwarte panelen waren alle schakelaars, lampjes en navigatie apparaten gesitueerd en vanaf deze plek werd vrijwel alles in- en uitgeschakeld. Gezien vanuit de installateur wellicht een aardige gedachte, alleen vervelend als het licht in de keuken of bij de bar moet worden ingeschakeld en men daarvoor naar de kaartentafel moet.

De zwarte schuin staande panelen vond ik ronduit lelijk, terwijl apparatuur dat geen dienst meer deed niet was verwijderd. Eigenlijk wel begrijpelijk omdat hierdoor gaten in de panelen zouden ontstaan. Omdat ik apparatuur wilde vervangen en bovendien ook de apparatuur wilde herpositioneren besloot ik daarom alle panelen te verwijderen en te vervangen door meer rechtop staande teakhouten panelen.

Klik op een foto voor vergroting


De  apparatuur in het ‘commandocentrum’ was  deels verouderd of was zelfs niet (meer) aangesloten. Sommige knoppen en schakelaars waren in de loop van de tijd overbodig geworden en hadden geen functie meer.

Dit gold uiteraard voor de Decca navigator waarvoor geen antenne meer aanwezig was. De verouderde Seafarer dieptemeter functioneerde, maar de extra digitale uitlezing die onder de sprayhood was gemonteerd was eigenlijk niet meer af te lezen. De Leica MK10 GPS navigator werkte perfect en werd hergebruikt.

De Sailor marifoon en de autoradio met versterker

De Sailor marifoon en de autoradio met versterker

De microfoon (type ‘telefoonhoorn’)  van de Sailor RT-2048 marifoon kon worden ingeplugd bij de marifoon zelf en in de kajuitingang . Een gedeeltelijke oplossing natuurlijk, omdat ik vind dat de marifoon vanaf  het stuurwiel  moet kunnen worden bediend. Daarom is de marifoon vervangen door een Icom M505 DSC marifoon met een remote microfoon/luidspreker waarin alle bedieningsfuncties zijn geïntegreerd.

De geluidsinstallatie bestond uit een JVC autoradio met stereo 2-weg boxen en een niet aangesloten extra versterker met de benodigde luidsprekerkabels waar ook geen luidsprekers op waren aangesloten. De radio zelf had geen enkele mogelijkheid om er een extern apparaat op aan te kunnen sluiten. Daarom is de radio vervangen door een modern type met USB en MP3 front aansluitingen. De versterker is verwijderd omdat ik het nut er niet van inzag.


 

In de koelkast was een koudeaccu geïnstalleerd waarvan de bediening op een van de panelen was aangebracht. De compressor van de installatie, die met een v-snaar door de motor werd aangedreven, was niet meer aanwezig zodat bediening ook niet meer nodig was. Ik heb daarom de rest van de installatie inclusief bedrading, leidingen  en bedieningselementen verwijderd.

Het opbergrekje voor het peilkompas van de Lokata peilradio zat nog gemonteerd maar het kompas zelf was verdwenen. De rondom gevoelige FM antenne zat boven de plafondplaten gemonteerd en voor de kortegolf was een coax kabel rechtstreeks aan de achterstag gemonteerd. Uiteraard niet de juiste methode en daarom was de ontvangst van AM ook allesbehalve goed. Deze radio heeft het voordeel van de twijfel gekregen is blijven bestaan ondanks het verwachtte nut hiervan.

 

 

Dit artikel is gepubliceerd in categorie 2009-2010.